Asdaghi S, Hashemi T, Mashinchi Abbasi N. The Relationship between Dysfunctional schemas and Attributional styles with Depression symptoms, the Mediating role of Self-worth. JNIP 2024; 22 (26)
URL:
http://jnip.ir/article-1-1235-fa.html
اصدقی ثمین، هاشمی تورج، ماشین چی عباسی نعیمه. رابطه طرحوارههای ناکارآمد و سبکهای اسنادی با نشانههای افسردگی ، نقش میانجی: خود ارزشمندی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26)
URL: http://jnip.ir/article-1-1235-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه سراسری تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (575 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: افسردگی، یکی از اختلالهای شایع در دوره کودکی و بزرگسالی میباشد و مشکلات زیادی در حوزه سلامت به همراه دارد. هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهای خود ارزشمندی در رابطه بین طرحوارههای ناکارآمد و سبکهای اسناد با نشانههای افسردگی است. مواد و روش کار: طرح این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. برای این منظور 385 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبک اسنادی پیترسون و همکاران، فرم کوتاه طرحوارههای یانگ، افسردگی بک ویرایش دوم و پرسشنامه خود ارزشمندی کراکر و همکاران پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 22 انجام شد. یافتهها: ارزیابی مدل فرضی پژوهش با استفاده از شاخصهای برازندگی نشان داد مدل فرضی برازش دارد (94/0=CFI، 92/0=NFI، 02/0=RMSEA). نتایج نشان داد که بین سبک اسناد مثبت و علائم افسردگی رابطه منفی و بین سبک اسناد منفی و علائم افسردگی رابطه مثبت وجود دارد .بین طرحوارههای محدودیت مختل، خودگردانی مختل و بریدگی-طرد با علائم افسردگی رابطه مثبت و بین خود ارزشمندی و علائم افسردگی رابطه منفی وجود دارد. همچنین تحلیل دادهها نشان داد که خود ارزشمندی قادر است رابطه سبکهای اسنادی و طرحوارههای ناکارآمد با نشانههای افسردگی را میانجیگری کند. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت خود ارزشمندی در رابطه بین طرحوارههای ناکارآمد و سبکهای اسناد با نشانههای افسردگی نقش واسطهای دارد. این یافتهها چهارچوب نظری مناسبی برای نشانهشناسی و سببشناسی افسردگی ارائه میدهد و میتواند در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی کارآمد برای افسردگی مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10