Nakhaei S, Okati A, Ranjbar Noori H, Mir A. Evaluating the effect of emotion control on students' positivethinking about social anxiety. JNIP 2022; 13 (17)
URL:
http://jnip.ir/article-1-736-fa.html
نخعی سمیه، اکاتی علی، رنجبر نوری حجت، میر عباس. ارزیابی تاثیر کنترل هیجان بر مثبت اندیشی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 13 (17)
URL: http://jnip.ir/article-1-736-fa.html
استادیار،گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایران
چکیده: (1981 مشاهده)
هدف از این پژوهش ارزیابی تاثیر کنترل هیجان بر مثبت اندیشی اضطراب اجتماعی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش شامل دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. از بین جامعه آماری 40 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در ادامه هر یک از آنها به روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل (20نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی، پرسشنامه اضطراب اجتماعی لاجرسا و آموزش کنترل هیجان بود. آموزش کنترل هیجان به صورت 8 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارایه شد، اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که کنترل هیجان در مثبت اندیشی اضطراب اجتماعی دانشآموزان موثر است؛ به گونهای که افراد مورد مطالعه در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون به طور معناداری مثبت اندیشی بیشتر و اضطراب اجتماعی کمتری دارند) 005/0>(p. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش پیشنهاد میشود که از کنترل هیجان به عنوان یکی از درمانهای کمکی موثر در بهبود مثبت اندیشی و کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/22 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10