دوره 9، شماره 13 - ( 6-1400 )                   جلد 9 شماره 13 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi parija H, Sadeghi E, pashaei L, Sharifi S, mehralian G. Structural relations of prevention of substance abuse based on risky and protective measures in students: The role of classmates. JNIP 2021; 9 (13) :1-12
URL: http://jnip.ir/article-1-518-fa.html
عابدی پریجا حسین، صادقی الهه، پاشائی لیلا، شریفی ساجده، مهرعلیان گلی. روابط ساختاری پیشگیری از سومصرف مواد بر اساس معیارهای مخاطره آمیز و محافظتی در دانش‌آموزان: نقش هم کلاسی‌ها. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1400; 9 (13) :1-12

URL: http://jnip.ir/article-1-518-fa.html


دانش آموخته رشته مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1444 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل­ گری و واسطه­ای هم کلاسی‌ها در الگوی ساختاری پیشگیری از مصرف مواد بر اساس عوامل مخاطره آمیز و محافظتی در دانش آموزان می پردازد. روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع پیش بینی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1398-99منطقه 6 شهر تهران هستند که تعداد400 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های عوامل خطر­ساز و محافظت کننده­ رفتار مشکل­ساز جیسر مورد برسی قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج به دست آمده نشان دهنده رابطه معنی دار بین متغیر های محدودیت اعمال شده توسط والدین و کنترل گری هم کلاسی ها با سومصرف مواد است. همچنین نتایج آزمون سوبل بیانگر معنی دار بودن مدل واسطه ای است. نتیجه گیری: فاکتورهای خانوادگی و هم کلاسی ها می توانند در چارچوب یک مدل، سومصرف مواد را در دانش آموزان پیش بینی کنند.
متن کامل [PDF 464 kb]   (368 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/16 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb