[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 2 شماره 6 صفحات 1-11 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسک‎های دستی بر مهارت های کلامی و تعاملات اجتماعی کودکان اوتیسم در مرکز ندای عصر تهران
صنم حاج جباری*، دکتر حمید رضا وطنخواه
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران غرب
چکیده:   (322 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی‌های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی بر مهارت‌های کلامی و مهارت‌های  اجتماعی کودکان اوتسیم انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر و دختر 6 تا 10 ساله با اختلال اتیسم در مرکز ندای عصر شهر تهران و نمونه‌گیری با روش تصادفی ساده 30 نفر( آزمایش 15 نفر، کنترل 15  نفر) انتخاب شدند. برنامه اثربخشی بازی‌های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی برنامه به مدت 21 جلسه 45 تا 60 دقیقهای در طی دو ماه برای گروه آزمایش انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از آزمون تشخیصی اتیسم گیلیام، مقیاس مهارت‌های  اجتماعی و مقیاس مهارت کلامی استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی آزمون لون، کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین مهارت‌های کلامی و مهارت‌های  اجتماعی کودکان اتیسمی قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. وجود تفاوت معناداری در زیر مقیاس‌های مهارت‌های  اجتماعی رفتار اجتماعی مناسب، رفتار غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی، اطمینان زیاد به خود داشتن، ارتباط با همسالان است (p<0.001). و در زیر مقیاس‌های مهارت کلامی شامل گوش کردن، توانایی دریافت و ارسال پیام کلامی و غیرکلامی، ارتباط توام با قاطعیت، بینش نسبت به فرایند ارتباط و کنترل عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.001) و می­توان نتیجه‌گیری کرد که برنامه مداخله‌ای بازی‌های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی می­تواند بر افزایش مهارت‌های کلامی و مهارت‌های  اجتماعی کودکان اوتسیم مؤثر باشد و از آن به عنوان روش درمانی مؤثر سود جست.
واژه‌های کلیدی: بازی‌های حسی- حرکتی خانواده محور، مهارت‌های کلامی، مهارت‌های اجتماعی، کودکان اوتسیم.
متن کامل [PDF 488 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/11 | ویرایش نهایی: 1398/12/25 | پذیرش: 1398/12/11 | انتشار: 1398/12/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajjabbari S, Vatankhah H. The effect of family-centered sensory and motor games with hand puppets on the verbal skills and social interactions of autistic children in Tehran. JNIP. 2018; 2 (6) :1-11
URL: http://jnip.ir/article-1-242-fa.html

حاج جباری صنم، وطنخواه حمید رضا. اثربخشی بازی های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسک‎های دستی بر مهارت های کلامی و تعاملات اجتماعی کودکان اوتیسم در مرکز ندای عصر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1397; 2 (6) :1-11

URL: http://jnip.ir/article-1-242-fa.html



دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 4144