[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 7، شماره 11 - ( 11-1399 ) ::
جلد 7 شماره 11 صفحات 1-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان چهارم تا ششم ابتدایی بوشهر
زهرا محمودی، فاخته ماهینی*، عیسی شهنیایی
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
چکیده:   (750 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش­ آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی بوشهر بود. روش انجام پژوهش، از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان بوشهر در سال تحصیلی1399-1398 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه ­ای تصادفی تعداد 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات، 3 پرسشنامه برنامه درسی پنهان با 30گویه، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی با 17 گویه و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه با 27 گویه، که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 807/ برای پرسشنامه برنامه درسی پنهان،750/ برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی و 898/ برای پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش ­های آزمون t تک نمونه ­ای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ­ها نشان داد که تاثیر برنامه درسی پنهان و مولفه­ های ساختار فیزیکی مدرسه، جو اجتماعی، روابط موجود در مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مکانیسم تشویق و تنبیه بر روی اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه مثبت و معنادار بود. همچنین وضعیت برنامه درسی پنهان در حد نسبتا مطلوب و میانگین اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بالاتر از حد متوسط بود.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، اشتیاق تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه
متن کامل [PDF 379 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/14 | ویرایش نهایی: 1399/11/30 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudi Z, Mahini F, Shahniaei E. The effect of hidden curriculum on academic motivation and sense of belonging to school in fourth to sixth grade students of Bushehr. JNIP. 2021; 7 (11) :1-18
URL: http://jnip.ir/article-1-392-fa.html

محمودی زهرا، ماهینی فاخته، شهنیایی عیسی. بررسی تاثیر برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان چهارم تا ششم ابتدایی بوشهر. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 7 (11) :1-18

URL: http://jnip.ir/article-1-392-fa.html



دوره 7، شماره 11 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4319