Salmannasab A, Raoufkazmi S, Smkhani Akbarinejhad H. Comparing the Effectiveness of Cognitive Therapy based on Mindfulness with Logo Therapy on Perceived Stress and Quality of Life of Mothers with Hyperactive Children. JNIP 2023; 18 (22) :1-14
URL:
http://jnip.ir/article-1-1074-fa.html
سلمان نسب آزاد، رئوف کاظمی سجاد، اسمخانی اکبری نژاد هادی. مقایسه اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی با معنادرمانی بر استرس ادراکشده وکیفیت زندگی مادران دارای کودکان بیشفعال. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1074-fa.html
دکتری تخصصی مشاوره، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی نبیاکرم، تبریز، ایران
چکیده: (385 مشاهده)
سابقه و اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی با معنادرمانی بر استرس ادراکشده و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان بیشفعال بود. روش بررسی: روش پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران کودکان بیشفعال شهر تبریز در سال 1401 به مراکز مشاوره خصوصی شهر تبریز مراجعه کرده بودند تشکیل دادند. 45 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرقتند (هر گروه 15 نفر). گروههای آزمایشی درمان مختص گروه خود را در 8 جلسه 5/1 ساعته دریافت کردند. اما گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامههای استرس ادراکشده کوهن (1984) و کیفیت زندگی )sf-36) (1984) بودند. دادهها توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. یافتهها: در پیشآزمون، میانگین و انحراف معیار نمره استرس ادراکشده و کیفیت زندگی در گروههای آزمایش و کنترل اختلاف معنیداری نداشت (05/0p>). هر دو درمان در مقایسه با گروه، استرس ادراکشده و کیفیت زندگی مادران را در پسآزمون بهترتیب کاهش و افزایش دادند (001/0p<). در مرحله پیگیری، اثر این دو درمان ماندگار بود (001/0p<). تاثیر درمانها بر استرس ادراکشده و کیفیت زندگی در مراحل پسآزمون و پیگیری یکسان بود (05/0p>). بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد این دو درمان میتوانند با افزایش پذیرش شرایط زندگی و مواجهه آگاهانه با آن، بهعنوان روشی موثر برای کاهش استرس ادراکشده و افزایش کیفیت زندگی مادران کودکان بیشفعال مورد استفاده قرار گیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/7 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10