دوره 18، شماره 22 - ( 9-1402 )                   جلد 18 شماره 22 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmannasab A, Raoufkazmi S, Smkhani Akbarinejhad H. Comparing the Effectiveness of Cognitive Therapy based on Mindfulness with Logo Therapy on Perceived Stress and Quality of Life of Mothers with Hyperactive Children. JNIP 2023; 18 (22) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1074-fa.html
سلمان ‌نسب آزاد، رئوف کاظمی سجاد، اسمخانی اکبری نژاد هادی. مقایسه اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی با معنادرمانی بر استرس ادراک‌شده وکیفیت زندگی مادران دارای کودکان بیش‌فعال. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22) :1-14

URL: http://jnip.ir/article-1-1074-fa.html


دکتری تخصصی مشاوره، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی نبی‌اکرم، تبریز، ایران
چکیده:   (385 مشاهده)
سابقه و اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شناخت‌­درمانی مبتنی بر ذهن­‌آگاهی با معنادرمانی بر استرس ادراک­شده و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان بیش‌­فعال بود. روش بررسی: روش پژوهش، نیمه‌­تجربی با طرح پیش­‌آزمون- پس‌­آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را  کلیه مادران کودکان بیش­فعال شهر تبریز در سال 1401 به مراکز مشاوره خصوصی شهر تبریز مراجعه کرده بودند تشکیل دادند. 45 نفر با استفاده از روش نمونه‌­گیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرقتند (هر گروه 15 نفر). گروه­‌های آزمایشی درمان مختص گروه خود را در 8 جلسه 5/1 ساعته دریافت کردند. اما گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. ابزارهای اندازه­‌گیری پرسشنامه­‌های استرس ادراک­‌شده کوهن (1984) و کیفیت زندگی )sf-36) (1984) بودند. داده­‌ها توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. یافته­‌ها: در پیش‌­آزمون، میانگین و انحراف معیار نمره استرس ادراک­‌شده و کیفیت زندگی در گروه­‌های آزمایش و کنترل اختلاف معنی‌­داری نداشت (05/0p>). هر دو درمان در مقایسه با گروه، استرس ادراک‌­شده و کیفیت زندگی مادران را در پس‌­آزمون به‌­ترتیب کاهش و افزایش دادند (001/0p<). در مرحله پیگیری، اثر این دو درمان ماندگار بود (001/0p<). تاثیر درمان­‌ها بر استرس ادراک‌­شده و کیفیت زندگی در مراحل پس­‌آزمون و پیگیری یکسان بود (05/0p>). بحث و نتیجه‌گیری: به نظر می­رسد این دو درمان می‌­توانند با افزایش پذیرش شرایط زندگی و مواجهه آگاهانه با آن، به­‌عنوان روشی موثر برای کاهش استرس ادراک­‌شده و افزایش کیفیت زندگی مادران کودکان بیش­‌فعال مورد استفاده قرار گیرند.
 
متن کامل [PDF 1162 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/7 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb