Abbasi-Bakhtiari R, Bahmani A, Sanjari S, Bahadori Nezhad F. Prediction of Academic Self-efficacy based on Problem Solving Skills and Perception of School Atmosphere in Female Students of the First Secondary Level. JNIP 2024; 21 (25) :1-10
URL:
http://jnip.ir/article-1-1180-fa.html
عباسی بختیاری رضا، بهمنی آذر، سنجری شکوفه، بهادری نژاد فاطمه. پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس مهارت حل مسئله و ادراک از جو مدرسه در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1180-fa.html
استادیار، گروه برنامه ریزی ورزشی، واحد میمه، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (222 مشاهده)
هدف: این پژوهش باهدف پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس مهارت حل مسئله و ادراک از جو مدرسه در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول انجام شد. روششناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. تمامی دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول مدارس دولتی شهر اصفهان در سال 1402 جمعیت آماری این پژوهش را تشکیل دادند، که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 150 انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی، پرسشنامه حل مسئله و پرسشنامه ادراک جو مدرسه بود. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین حل مسئله با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت و 18 درصد از واریانس مربوط به خودکارآمدی تحصیلی بهوسیله اعتماد به حل مسئله، اعتماد به خود و کنترل شخصی تبیین شد. همچنین، بین متغیرهای ادراک جو مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و 17 درصد از واریانس مربوط به خودکارآمدی تحصیلی از طریق روابط دانشآموز- دانشآموز، روابط دانشآموز- کارکنان، تأکید آموزشی و ارزشها و باورهای مشترک تبیین شد. نتیجهگیری: از این نتایج چنین استنباط میشود که با تمرکز شیوههای آموزشی و پرورشی بر حل مسئله و ادراک جو مدرسه میتوان امکان رشد و بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان را فراهم ساخت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/11 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10