دوره 21، شماره 25 - ( 6-1403 )                   جلد 21 شماره 25 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi-Bakhtiari R, Bahmani A, Sanjari S, Bahadori Nezhad F. Prediction of Academic Self-efficacy based on Problem Solving Skills and Perception of School Atmosphere in Female Students of the First Secondary Level. JNIP 2024; 21 (25) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1180-fa.html
عباسی بختیاری رضا، بهمنی آذر، سنجری شکوفه، بهادری نژاد فاطمه. پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس مهارت حل مسئله و ادراک از جو مدرسه در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-1180-fa.html


استادیار، گروه برنامه ریزی ورزشی، واحد میمه، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (222 مشاهده)
هدف: این پژوهش باهدف پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس مهارت حل مسئله و ادراک از جو مدرسه در دانش‏‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول انجام شد. روش‏‌شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. تمامی دانش‌‏آموزان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول مدارس دولتی شهر اصفهان در سال 1402 جمعیت آماری این پژوهش را تشکیل دادند، که با روش نمونه‏‌گیری تصادفی خوشه‏‌ای چندمرحله‌‏ای تعداد 150 انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‏نامه خودکارآمدی تحصیلی، پرسش‏نامه حل مسئله و پرسش‏نامه ادراک جو مدرسه بود. برای تحلیل داده‏‌ها از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. یافته‏‌ها: نتایج نشان داد که بین حل مسئله با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت و 18 درصد از واریانس مربوط به خودکارآمدی تحصیلی به‌‏وسیله اعتماد به حل مسئله، اعتماد به خود و کنترل شخصی تبیین شد. همچنین، بین متغیرهای ادراک جو مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و 17 درصد از واریانس مربوط به خودکارآمدی تحصیلی از طریق روابط دانش‌‏آموز- دانش‏‌آموز، روابط دانش‏‌آموز- کارکنان، تأکید آموزشی و ارزش‌‏ها و باورهای مشترک تبیین شد. نتیجه‌‏گیری: از این نتایج چنین استنباط می‏شود که با تمرکز شیوه‏‌های آموزشی و پرورشی بر حل مسئله و ادراک جو مدرسه می‌‏توان امکان رشد و بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانش‌‏آموزان را فراهم ساخت.
 
متن کامل [PDF 763 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/11 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb