ربیعی ثنا، عظیم پور تبریزی پوپک. اثربخشی عروسک درمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان 6 تا 7 سال. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1398; 3 (7) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1211-fa.html
دانشجوی کارشناسی نمایش عروسکی، دانشکده ی هنر های زیبا دانشگاه تهران، ایران
چکیده: (282 مشاهده)
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی عروسک درمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان 6 تا 7 سال شهر تهران در سال 1395 صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان مقطع پیشدبستانی منطقه 5 در شهر تهران بودند. نمونه آماری شامل 30 نفر بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرارداده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش نمایش عروسکی دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990) انجام پذیرفت. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار spss-v16 در دو بخش توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی) و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که عروسک درمانی مهارتهای اجتماعی و مؤلفههای آن (همکاری، قاطعیت، خویشتنداری و مهارت رفتاری) را در کودکان بهطور معناداری افزایش میدهد. بنابراین عروسک درمانی در بهبود مهارت اجتماعی کودکان مؤثر میباشد و این یافتهها میتوانند به والدین، مربیان و درمانگران در استفاده از عروسک درمانی بهعنوان یک روش آموزشی و درمانی کمک کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/7 | ویرایش نهایی: 1403/12/11 | پذیرش: 1398/2/25 | انتشار: 1398/2/25