دوره 3، شماره 7 - ( 3-1398 )                   جلد 3 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiee S, Azimpour Tabrizi P. The Effectiveness of Puppet Therapy on the Social Skills of Children Aged 6 to 7 Years. JNIP 2019; 3 (7) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1211-fa.html
ربیعی ثنا، عظیم پور تبریزی پوپک. اثربخشی عروسک درمانی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان 6 تا 7 سال. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1398; 3 (7) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-1211-fa.html


دانشجوی کارشناسی نمایش عروسکی، دانشکده ی هنر های زیبا دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (282 مشاهده)
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی عروسک درمانی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان 6 تا 7 سال شهر تهران در سال 1395 صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان مقطع پیش‌دبستانی منطقه 5 در شهر تهران بودند. نمونه آماری شامل 30 نفر بودند که به‌­صورت نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب، و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرارداده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش نمایش عروسکی دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. جمع‌­آوری داده‌­ها بر اساس پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990) انجام پذیرفت. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم‌افزار spss-v16 در دو بخش توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی) و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که عروسک درمانی مهارت‌های اجتماعی و مؤلفه‌های آن (همکاری، قاطعیت، خویشتن‌داری و مهارت رفتاری) را در کودکان به‌طور معناداری افزایش می­دهد. بنابراین عروسک درمانی در بهبود مهارت اجتماعی کودکان مؤثر می‌باشد و این یافته‌ها می‌توانند به والدین، مربیان و درمانگران در استفاده از عروسک درمانی به‌عنوان یک روش آموزشی و درمانی کمک کنند.
 
متن کامل [PDF 794 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/7 | ویرایش نهایی: 1403/12/11 | پذیرش: 1398/2/25 | انتشار: 1398/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb