دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1397 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی غرب، تهران، ایران
چکیده:   (3847 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه درک ریتم شنیداری و استرس والدگری در کودکان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری (دیکته و ریاضی) بود. بدین منظور نمونه­ای شامل 75 دختر و 75 پسر به همراه مادرانشان به روش نمونه­گیری هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از آزمون ادراک شنیداری تست وپمن و پرسشنامه استرس والدگری ابدین (1983) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون تی نمونه­های مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین ادراک ریتم شنیداری کودکان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری­که کودکان دختر از میانگین بالاتر درک ریتم شنیداری نسبت به کودکان پسر برخوردار بودند. همچنین نتایج نشان داد بین استرس والدگری و مؤلفه­های آن در مادران کودکان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد به نحوی­که مادران دارای کودک دختر مبتلا به اختلال یادگیری از سطوح بالاتر استرس والدگری در همه مؤلفه­ها نسبت به مادران دارای کودک پسر برخوردار بودند. و به طور کلی یک رابطه دو طرفه بین استرس والدین و مشکلات رفتاری کودک برای مادران و پدران وجود دارد.
متن کامل [PDF 829 kb]   (1322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/21 | پذیرش: 1398/9/21 | انتشار: 1398/9/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.