دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1397 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajjabbari S, Vatankhah H. The effect of family-centered sensory and motor games with hand puppets on the verbal skills and social interactions of autistic children in Tehran. JNIP 2018; 2 (6) :1-11
URL: http://jnip.ir/article-1-242-fa.html
حاج جباری صنم، وطنخواه حمید رضا. اثربخشی بازی های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسک‎های دستی بر مهارت های کلامی و تعاملات اجتماعی کودکان اوتیسم در مرکز ندای عصر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1397; 2 (6) :1-11

URL: http://jnip.ir/article-1-242-fa.html


کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران غرب
چکیده:   (3233 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی‌های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی بر مهارت‌های کلامی و مهارت‌های  اجتماعی کودکان اوتسیم انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر و دختر 6 تا 10 ساله با اختلال اتیسم در مرکز ندای عصر شهر تهران و نمونه‌گیری با روش تصادفی ساده 30 نفر( آزمایش 15 نفر، کنترل 15  نفر) انتخاب شدند. برنامه اثربخشی بازی‌های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی برنامه به مدت 21 جلسه 45 تا 60 دقیقهای در طی دو ماه برای گروه آزمایش انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از آزمون تشخیصی اتیسم گیلیام، مقیاس مهارت‌های  اجتماعی و مقیاس مهارت کلامی استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی آزمون لون، کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین مهارت‌های کلامی و مهارت‌های  اجتماعی کودکان اتیسمی قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. وجود تفاوت معناداری در زیر مقیاس‌های مهارت‌های  اجتماعی رفتار اجتماعی مناسب، رفتار غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی، اطمینان زیاد به خود داشتن، ارتباط با همسالان است (p<0.001). و در زیر مقیاس‌های مهارت کلامی شامل گوش کردن، توانایی دریافت و ارسال پیام کلامی و غیرکلامی، ارتباط توام با قاطعیت، بینش نسبت به فرایند ارتباط و کنترل عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.001) و می­توان نتیجه‌گیری کرد که برنامه مداخله‌ای بازی‌های حسی- حرکتی خانواده محور با عروسکهای دستی می­تواند بر افزایش مهارت‌های کلامی و مهارت‌های  اجتماعی کودکان اوتسیم مؤثر باشد و از آن به عنوان روش درمانی مؤثر سود جست.
متن کامل [PDF 488 kb]   (890 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/11 | ویرایش نهایی: 1398/12/25 | پذیرش: 1398/12/11 | انتشار: 1398/12/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb