دوره 4، شماره 8 - ( 3-1399 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس، تهران، ایران
چکیده:   (2632 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی شایستگی اجتماعی کودکان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی اجتماعی و شیوه­های فرزندپروری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی، همبستگی و جامعه آماری متشکل از دانش آموزان پسر کلاس­های چهارم و پنجم مقطع دبستان مدارس منطقه 6 تهران به تعداد 810 نفر و نمونه تعداد 240 نفر بود که به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. .به منظور گردآوری داده­های پژوهش از پرسشنامه سبک­های فرزندپروری والدین بامریند، مقیاس خودکارآمدی اجتماعی اسمیت و بتز و مقیاس شایستگی اجتماعی توسط کوهن و رسمن و به منظور تجزیه و تحلیل داده­های پژوش از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیری و نرم­افزار ۲۲ SPSS- استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد رابطه بین شایستگی اجتماعی و خودکارآمدی و  سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه مثبت و معناداری با شایستگی اجتماعی کودکان دارد و سبک مقتدرانه رابطه منفی و معناداری با شایستگی اجتماعی کودکان دارد. اما سبک سهل­گیرانه رابطه معناداری با شایستگی اجتماعی کودکان نداشت.
متن کامل [PDF 712 kb]   (667 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/12 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.