دوره 5، شماره 9 - ( 6-1399 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani M, Khalatbari J. Comparison of the effectiveness of self-awareness and problem solving skills training on resilience of female employees of Kish Island. JNIP 2020; 5 (9) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-314-fa.html
رحمانی مریم، خلعتبری جواد. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های خودآگاهی و حل مساله بر تاب آوری کارمندان زن جزیزه کیش. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 5 (9) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-314-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
چکیده:   (2641 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارت­ های خودآگاهی و حل مساله بر تاب ­آوری کارمندان زن جزیزه کیش در سال 1393 است. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون سه گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) است. جامعه ­ی آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان زن ادارات دولتی و خصوصی جزیزه کیش بودند نمونه مورد مطالعه با روش نمونه­ گیری در دسترس 60 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (هر کدام 20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش (1) 8 جلسه تحت آموزش مهارت­ های خودآگاهی و گروه آزمایش (2) 8 جلسه تحت آموزش مهارت­ های حل مساله قرار گرفتند و گروه کنترل در طول این مدت در انتظار درمان ماندند. روش جمع ­آوری داده ­ها بر اساس پرسشنامه استاندارد تاب ­آوری کانر و دیویدسون (2003) انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن بالای 0.7 به­ دست آمد.  همین­طور از روایی محتوا به ­منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد، که برای این منظور پرسشنامه­ به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به ­دست آمده از اجرای پرسشنامه­ از طریق نرم­افزار 19SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت خودآگاهی بر تاب ­آوری کارمندان زن موثر است. آموزش مهارت ­های حل مساله نیز بر تاب ­آوری کارمندان زن موثر بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت­ های خودآگاهی در افزایش تاب­ آوری بیشتر از آموزش مهارت حل مساله است. بنابراین در بهبود تاب­ آوری آموزش مهارت خودآگاهی بیشتر از آموزش مهارت حل مساله اثربخش بود.
متن کامل [PDF 759 kb]   (677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/12 | ویرایش نهایی: 1399/6/12 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb