دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده: (1858 مشاهده)
هدف: درخواست افراد جامعه ایران برای انجام جراحی زیبایی رو به فزونی است. مطالعات زیادی نشان میدهند که جراحی زیبایی ابعاد روانشناختی زیادی دارد. این پژوهش، به هدف واکاوی ریشههای این رفتار در جامعه ایران انجام شده است. روششناسی: به منظور پژوهش، 21 نفر از زنان جوان کمتر از 40 سال مورد مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 سوال قرار گرفته و دادههای حاصل از مصاحبهها، پس از مکتوب شدن، به روش پدیدارشناسانه ون منن تحلیل و 464 جزء کدگذاری شدند و مجموعاً 678 کد گذاشته شد. یافتهها: حاصل کدگذاری، 26 مقوله و 7 کد محوری و 4 کد گزینشی بود. کدهای گزینشی با توجه به تئوری روانکاوی استخراج شدند. در نهایت، مدلی مبتنی بر کدهای گزینشی در تبیین رفتار درخواست جراحی زیبایی ارائه شده است. بحث و نتیجهگیری: تصویر بدنی منفی در همه مصاحبهشوندگان به چشم میخورد که با بیرونیشدن شفقت به خود به معنای «شفقت به خود مبتنی بر ظاهر» همراه است. حساسیت فرد به قضاوت اجتماع بیشترین فراوانی را در میان مقولهها داشت و فرافکنی دیدگاه خود به جامعه، مکانیسمی دفاعی است که بیشترین تکرار را در نمونه مورد مطالعه نشان میدهد. مدل ارائه شده در این پژوهش بیان میکند که وقتی تصویر خود منفی در کنار حساسیت به قضاوت اجتماع قرار میگیرد، شفقت به خود مشروط به ظاهر شده، و درخواست برای انجام جراحی زیبایی افزایش مییابد. این مدل به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/8 | ویرایش نهایی: 1400/7/9 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10