دوره 8، شماره 12 - ( 3-1400 )                   جلد 8 شماره 12 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (957 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف رابطه سواد فرهنگی والدین و هویت یابی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران انجام شد.
روش: به لحاظ روش گردآوری داده ها، از نوع توصیفی­ _ همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران و دانش اموزان دختر مقطع ابتدایی مناطق 22 گانه شهر تهران بود که با استفاده  از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای  مناطق 4، 7 و 8 تهران به عنوان نمونه اماری انتخاب و حجم نمونه اماری با استفاده از فرمول کوکران محاسبه  شد و شامل  270 نفر مادر و 270 نفر دانش آموز دختر می باشد داده های مزبور از طریق پرسشنامه سواد فرهنگی هیرش (1983) و هویت بنیون و آدامز (1986)جمع اوری شد.
یافته ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که بین سواد فرهنگی والدین و بعد هویت آشفته دانش اموزان  رابطه معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بعد هویت زود شکل دانش اموزان رابطه  معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بُعد هویت تعویق افتاده دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بُعد هویت پیشرفته دانش اموزان  رابطه  معنا دار وجود دارد. (05/0p<)
نتیجه گیری: با توجه به مشکلات موجود در زمینه هویت یابی و اهمیت این دوره، والدین باید نسبت به سواد فرهنگی مجهز شده و با برنامه های کاربردی مدارس در آینده ای نزدیک نسبت به آسیب های هویت یابی حساسیت لازم را پیدا کنند.
 
متن کامل [PDF 685 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/30 | ویرایش نهایی: 1402/1/30 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.