دوره 8، شماره 12 - ( 3-1400 )
جلد 8 شماره 12 صفحات 9-1
|
برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سواد فرهنگی والدین وهویت یابی (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران)
طاهره اسناوندی
،
کوروش پارسا معین
*
استادیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:
(957 مشاهده)
هدف
:
این پژوهش با هدف رابطه سواد فرهنگی والدین و هویت یابی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران انجام شد.
روش
:
به لحاظ روش گردآوری داده ها،
از نوع توصیفی _ همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران و دانش اموزان دختر مقطع ابتدایی مناطق 22 گانه شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مناطق 4، 7 و 8 تهران به عنوان نمونه اماری انتخاب و حجم نمونه اماری با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد و شامل 270 نفر مادر و 270 نفر دانش آموز دختر می باشد داده های مزبور از طریق پرسشنامه سواد فرهنگی هیرش (1983) و هویت بنیون و آدامز (1986)جمع اوری شد.
یافته ها
: یافته های پژوهش نشان داد که
بین سواد فرهنگی والدین و بعد هویت آشفته دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بعد هویت زود شکل دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بُعد هویت تعویق افتاده دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بُعد هویت پیشرفته دانش اموزان رابطه معنا دار وجود دارد. (05
/
0
p<
)
نتیجه گیری
: با توجه به مشکلات موجود در زمینه هویت یابی و اهمیت این دوره، والدین باید نسبت به سواد فرهنگی مجهز شده و با برنامه های کاربردی مدارس در آینده ای نزدیک نسبت به آسیب های هویت یابی حساسیت لازم را پیدا کنند.
واژههای کلیدی:
سواد فرهنگی
،
هویت یابی
،
اطلاعات رسانه ای و جمعی
متن کامل
[PDF 685 kb]
(262 دریافت)
نوع مطالعه:
پژوهشي
| موضوع مقاله:
تخصصي
دریافت: 1401/3/30 | ویرایش نهایی: 1402/1/30 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.