دوره 14، شماره 18 - ( 9-1401 )                   جلد 14 شماره 18 صفحات 38-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد مشاوره، گرایش مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (870 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مهارت خودتنظیمی بر افزایش آمادگی برای امتحان دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 15 شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‏ی‏ آماری پژوهش را کلّیه‏ی دانش‏آموزان دختر مقطع اول دبیرستان شهر تهران در سال‏تحصیلی 92-1391 تشکیل داده­بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چند مرحله‏ای، دانش‏آموزانی که نمرات اهمالکاری تحصیلی بالایی داشتند، 30 نفر انتخاب و به‏صورت تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین شدند. به شرکت‏کنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی آموزش داده شد. ‏برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه‏ی اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (1986) استفاده شد. داده‏ها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت، بدین صورت که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر افزایش  آمادگی برای امتحان دانش‏آموزان اثربخش بود. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر بر افزایش  آمادگی برای امتحان دانش‏آموزان تاثیرگذار است.
 
متن کامل [PDF 658 kb]   (342 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/20 | پذیرش: 1401/9/15 | انتشار: 1401/9/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.