پیشزمینه و هدف: نشخوار فکری، تصوری که افراد در مورد خود دارند میتواند بر تعاملات، هیجانات و پیشرفتها و موفقیتهایشان اثرگذار باشد. و با توجه به اینکه قشر دانشآموزان متوسطه بهعنوان سازندگان کشور میباشند و میزان رضایتمندی آنها از خود و پندارشان از جسم خود، ممکن است با میزان نشخواری که احتمال دارد منجر به افسردگی و تخریب آنها شود در ارتباط باشد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تصویر تن و نشخوار افسردهکننده میباشد.
مواد و روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم در حال تحصیل شهرستان بابل در سال 1395-1394، به تعداد 2878 نفر بوده است. از بین مدارس دخترانه متوسطه دوم سه مدرسه و در هر مدرسه دو کلاس و در مجموع 6 کلاس بهطور تصادفی انتخاب شدند، از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد30 نفر از افرادی که نمره بالا دریافت کردند به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (15 نفر آزمایشی) و (15 نفر کنترل) قرار گرفتند. نمونه پژوهشی به صورت روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای روابط چندبعدی بدن توسط کش و مقیاس پاسخ نشخواری نولن هوکسیما و مارو مورد استفاده شده است. سپس دوره آموزش مهارتهای زندگی برای گروه آزمایشی طی 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد ولی در مورد گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (نتایج تحلیل کوواریانس ANCOVA) در سطح معنیداری (0/05> P) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد آموزش مهارتهای زندگی با توجه بـه میـانگین مؤلفه تصویر تن و نشخوار افسردهکننده گروه آزمایشی در پسآزمون نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب افزایش تصویر تن و کاهش نشخوار افسردهکننده گروه آزمایشی شده است، بنابراین آموزش مهارتهای زندگی، تصویر تن و نشخوار افسردهکننده دانشآموزان را بهطور مثبت و معنیداری در گروه آزمایشی بهبود داده، در حالیکه در گروه کنترل هیچ تغییر معنیداری را در پسآزمون نشان ندادند.
بحث و نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی موجب شده است تا از میزان درگیری ذهنی دانشآموزان دختر مورد مطالعه درمورد بدن وجسم خود و همچنین از میزان نشخوار فکری که موجب کاهش خلق وافزایش خلق منفی شده کاسته شود. بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برای بهبود تصویر تن و نشخوار افسردهکننده دانشآموزان میتوان از مداخله آموزش مهارتهای زندگی استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/1/18 | ویرایش نهایی: 1396/2/23 | پذیرش: 1396/3/25 | انتشار: 1396/3/30