Hassani M. The Role of Social Adjustment and Achievement Goals in Predicting Academic Engagement of Students with Learning Disabilities. JNIP 2023; 16 (20) :1-8
URL:
http://jnip.ir/article-1-879-fa.html
حسنی مریم. نقش سازگاری اجتماعی و اهداف پیشرفت در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 16 (20) :1-8
URL: http://jnip.ir/article-1-879-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: (1076 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی سازگاری اجتماعی و اهداف پیشرفت در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان با اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 150 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993)، اهداف پیشرفت الیوت و مکگریگور (2001) و درگیری تحصیلی ریو (2013) بود که از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزار SPSS-23 بهره برده شد. نتایج نشان داد که بین سازگاری اجتماعی و درگیری تحصیلی؛ و بین اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری رابطه وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل آماری حاکی از آن بود که سازگاری اجتماعی و اهداف پیشرفت، پیشبینیکننده درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/1 | ویرایش نهایی: 1402/3/7 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10