Zandipour F. Social Skills Modeling Based on Psychological Well-Being, Loneliness, Anger Management in Deaf Children. JNIP 2023; 15 (19) :1-19
URL:
http://jnip.ir/article-1-890-fa.html
زندی پور فاطمه. مدلیابی مهارتهای اجتماعی بر پایه بهزیستی روانشناختی، احساس تنهایی، مدیریت خشم در کودکان ناشنوا. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19) :1-19
URL: http://jnip.ir/article-1-890-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
چکیده: (1228 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی مهارتهای اجتماعی بر پایه بهزیستی روانشناختی، احساس تنهایی، مدیریت خشم در کودکان ناشنوا انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی-علی و جامعه آماری شامل کلیه کودکان ناشنوا مقطع دوره دوم دبستان در رده سنی 10-13 ساله در سال تحصیلی 1401-1400 بود. بدین منظور، نمونهای به حجم 211 کودک به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید و پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی، بهزیستی روانشناختی، احساس تنهایی و مدیریت خشم در اختیار آنان قرار گرفت. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 26 و Smart PLS3 با شاخص همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی با احساس تنهایی (r=-0.407) و مدیریت خشم (r=-0.18) همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی و مهارتهای اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد(t=1.967) (ß=-0.155). متغیر بهزیستی روانشناختی نیز با متغیرهای این پژوهش شامل احساس تنهایی و مهارتهای اجتماعی همبستگی و رابطه معناداری را نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر و تعیین نقش میانجیگرانه بهزیستی روانشناختی نشان داد اثر غیر مستقیم بهزیستی روانشناختی بر مهارتهای اجتماعی از مسیر مدیریت خشم ß=0.007) معنادار نبوده است، اما از مسیر احساس تنهایی (ß=-0.039) معنیدار میباشد. با توجه با نقش کنترل احساس تنهایی در ارتقای بهزیستی روانشناختی و مهارتهای اجتماعی در کودکان ناشنوا از مداخلههای درمانی و آموزشهای روانشناسی و مشاورهای میتوان در این زمینه بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/12 | ویرایش نهایی: 1402/2/17 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10