کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (1023 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تنظیم هیجانی با کمالگرایی در دانشآموزان انجام شد. جامعهآماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان شهر تهران در سال 1400 میباشد که با استفاده از جدول مورگان برای جامعهی نامحدود، تعداد اعضای نمونه 384 نفر در نظر گرفته شده و به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از پرسشنامه تنظیم هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامهی کمالگرایی هیل و همکاران (2004) بدست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی، پراکندگی) و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش از طریق آزمون همبستگی و رگرسیون، حاکی از آن بود که تنظیم هیجانی با کمالگرایی در نوجوانان رابطه دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که تنظیم هیجانی توانایی پیشبینی کمالگرایی را دارد و از میان ابعاد تنظیم هیجانی، عوامل سرزنش دیگران، پذیرش و ارزیابی مجدد مثبت قادر به پیشبینی کمالگرایی میباشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/8 | ویرایش نهایی: 1402/3/20 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10