دوره 18، شماره 22 - ( 9-1402 )                   جلد 18 شماره 22 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farajian M, Hosseinzadeh H. Predicting Students' Creativity based on their Self-Confidence and Personality Traits (Case Study: Male Students of the First Secondary School in Parsabad City). JNIP 2023; 18 (22)
URL: http://jnip.ir/article-1-998-fa.html
فرجیان مرتضی، حسین‌زاده حجت. پیش‌بینی خلاقیت دانش‌آموزان بر اساس اعتماد به نفس و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها (مطالعه موردی: دانش‌آموزان پسر متوسطه اول شهر پارس‌آباد). فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22)

URL: http://jnip.ir/article-1-998-fa.html


استادیار گروه جامعه‌شناسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آّباد مغان، ایران
چکیده:   (1219 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر بررسی توان پیش‌بینی خلاقیت دانش‌آموزان بر اساس اعتماد به نفس و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مقطع پسر متوسطه اول پارس‌آباد در سال تحصیلی 1402-1401 است که تعداد آن‌ها 4256 نفر می‌باشد. براساس جدول نمونه‌گیری مورگان و به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 352 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های سنجش خلاقیت تورنس (1979)، اعتماد به نفس آیزنک (1976)، ویژگی‌های شخصیتی باس و همکاران (1975) بودند. در نهایت برای بررسی فرضیه‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که به ازای هر واحد افزایش در نمرات اعتماد به نفس، خلاقیت دانش‌آموزان 322/0 واحد افزایش می‌یابد و همچنین به ازای هر واحد افزایش در نمرات ویژگی‌های شخصیتی، خلاقیت دانش‌آموزان 276/0 واحد افزایش می‌یابد. بنابراین در مراکز مشاوره آموزش و پرورش می‌توان در جهت بهبود خلاقیت دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم جهت غلبه بر پایین بودن اعتماد به نفس و بهبود ویژگی‌های شخصیتی را ارائه داد.
 
متن کامل [PDF 878 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/28 | ویرایش نهایی: 1402/7/3 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb