RT - Journal Article T1 - Investigating self-regulation skill training on increasing preparation for the exam (case study: female secondary school students in district 15 of Tehran) JF - jnip YR - 2022 JO - jnip VO - 14 IS - 18 UR - http://jnip.ir/article-1-811-fa.html SP - 1 EP - 38 K1 - self-regulated learning strategies K1 - academic procrastination K1 - exam preparation AB - هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مهارت خودتنظیمی بر افزایش آمادگی برای امتحان دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 15 شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‏ی‏ آماری پژوهش را کلّیه‏ی دانش‏آموزان دختر مقطع اول دبیرستان شهر تهران در سال‏تحصیلی 92-1391 تشکیل داده­بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چند مرحله‏ای، دانش‏آموزانی که نمرات اهمالکاری تحصیلی بالایی داشتند، 30 نفر انتخاب و به‏صورت تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین شدند. به شرکت‏کنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی آموزش داده شد. ‏برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه‏ی اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (1986) استفاده شد. داده‏ها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت، بدین صورت که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر افزایش آمادگی برای امتحان دانش‏آموزان اثربخش بود. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر بر افزایش آمادگی برای امتحان دانش‏آموزان تاثیرگذار است. LA eng UL http://jnip.ir/article-1-811-fa.html M3 ER -