TY - JOUR T1 - The Relationship Between Mindfulness and Academic Achievement Based on the Mediating Role of Attention Control in Students TT - رابطه ذهن‌آگاهی با پیشرفت تحصیلی براساس نقش میانجی کنترل توجه در دانش‌آموزان JF - jnip JO - jnip VL - 16 IS - 20 UR - http://jnip.ir/article-1-902-fa.html Y1 - 2023 SP - 0 EP - 0 KW - Mindfulness KW - Academic Achievement KW - Attention Control N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی ذهن‌آگاهی با پیشرفت تحصیلی بر اساس نقش میانجی کنترل توجه دانش‌آموزان در سال 1400 انجام شد. جامعه‌آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم تهران در سال تحصیلی 1401-1400 می‌باشند. تعداد اعضای نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 365 نفر در نظر گرفته شده که به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از مقیاس کنترل توجه دریبری و رید (2002)، پرسشنامه ذهن‌آگاهی فرایبورگ و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994) بدست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شاخصه‌ای مرکزی، چولگی و کشیدگی) و آمار استنباطی (مدلیابی معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین ذهن‌آگاهی و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی کنترل توجه در دانش‌آموزان رابطه وجود دارد. M3 ER -