TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Positive Cognitive Behavioral Therapy on Positive and Negative Affection and Academic Progress of Adolescents with Cyberspace Addiction TT - اثربخشی رفتاردرمانی شناختی مثبت‌گرا بر عاطفه مثبت و منفی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان مبتلا به اعتیاد به فضای مجازی JF - jnip JO - jnip VL - 16 IS - 20 UR - http://jnip.ir/article-1-918-fa.html Y1 - 2023 SP - 1 EP - 10 KW - Positive and Negative Affection KW - Academic Progress KW - Positive-Oriented Cognitive Behavioral Therapy KW - Cyberspace Addiction N2 - هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی رفتاردرمانی شناختی مثبت‌گرا بر عاطفه مثبت و منفی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان مبتلا به اعتیاد به فضای مجازی شهر تهران است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌آماری پژوهش را کلیه دختران نوجوان مدارس متوسطه شهر تهران در سال 1401 تشکل دادند که از بین آن‌ها، 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش (15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش رفتاردرمانی شناختی مثبت‌گرا 10 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988) و معدل دانش­آموزان برای اندازه‌گیری پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتایج نشان داد که رفتاردرمانی شناختی مثبت‌گرا باعث افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی در نوجوانان مبتلا به اعتیاد به فضای مجازی شده است. همچنین نتایج نشان داد که رفتاردرمانی شناختی مثبت‌گرا باعث بهبود پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اعتیاد به فضای مجازی شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که رفتاردرمانی شناختی مثبت‌گرا بر عاطفه مثبت و منفی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان مبتلا به اعتیاد به فضای مجازی تاثیر دارد و به عنوان مداخله‌ای موثر برای این افراد پیشنهاد می‌شود. M3 ER -