TY - JOUR T1 - Bullying Among Secondary School Students in Tabriz TT - قلدری در بین دانش‌آموزان مقطع دوم متوسط شهر تبریز JF - jnip JO - jnip VL - 4 IS - 8 UR - http://jnip.ir/article-1-289-fa.html Y1 - 2020 SP - 1 EP - 10 KW - Students KW - Bullying KW - Schools N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی قلدری در بین دانش‌آموزان مقطع دوم متوسط شهر تبریز صورت گرفت. نمونه این پژوهش به‌وسیله روش نمونه‌گیری در دسترس از 3 مدرسه انتخاب گردید و با استفاده از پرسشنامه قلدری النا بوکلیرو و مارسلو داربو (132) پرسشنامه داده­ها جمع­آوری شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که حدود 80% دانش‌آموزان معتقد به وجود قلدری، 9/40% دانش‌آموزان به ‌عنوان شاهد قلدری، 3/33% قربانی قلدری و 8/9% به‌عنوان قلدر و 16% آنان ترکیبی از این حالت را تجربه می‌کنند. نتایج پژوهش بیانگر این بود که 57% موارد قلدری از نوع قلدری کلامی، 40% از نوع فیزیکی و 56/2% از نوع اجتماعی/رابطه‌ای اتفاق می­افتد. واکنش حدود 57% دانش‌آموزان به قلدری، تقویت کننده آن و تنها کمتر از 29% دانش‌آموزان واکنش‌های مبتنی بر عدم‌حمایت و تشویق قلدری نشان داده‌اند. همچنین نتایج نشان داد که به هنگام وقوع قلدری اقدامات مسئولین مدرسه در 70% موارد موجب تقویت و در 8/28% موارد موجب کاهش قلدری در مدارس می‌شود. با توجه به آسیب‌های جسمی و روانشناختی و زمینه‌سازی قلدری برای آسیب روانی-اجتماعی در دانش‌آموزان و با توجه به اهمیت مدرسه هم به لحاظ وقوع و هم به لحاظ کنترل و پیشگیری قلدری می‌توان با اجرای سیاست‌های مشخص، ارائه آموزش‌های مناسب و اجرایی و برنامه‌های پیشگیری و مداخله مناسب در مدارس از وقوع و ایجاد پیامدهای آسیب‌زا قلدری جلوگیری کرد. M3 ER -