TY - JOUR T1 - The role of social self-efficacy and parenting styles in children's social competence TT - نقش‎ ‎خودکارآمدی اجتماعی و شیوه‌های فرزندپروری در شایستگی اجتماعی کودکان JF - jnip JO - jnip VL - 4 IS - 8 UR - http://jnip.ir/article-1-296-fa.html Y1 - 2020 SP - 1 EP - 9 KW - Social competence of children KW - social self-efficacy KW - parenting practice N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی شایستگی اجتماعی کودکان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی اجتماعی و شیوه­های فرزندپروری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی، همبستگی و جامعه آماری متشکل از دانش آموزان پسر کلاس­های چهارم و پنجم مقطع دبستان مدارس منطقه 6 تهران به تعداد 810 نفر و نمونه تعداد 240 نفر بود که به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. .به منظور گردآوری داده­های پژوهش از پرسشنامه سبک­های فرزندپروری والدین بامریند، مقیاس خودکارآمدی اجتماعی اسمیت و بتز و مقیاس شایستگی اجتماعی توسط کوهن و رسمن و به منظور تجزیه و تحلیل داده­های پژوش از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیری و نرم­افزار ۲۲ SPSS- استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد رابطه بین شایستگی اجتماعی و خودکارآمدی و سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه مثبت و معناداری با شایستگی اجتماعی کودکان دارد و سبک مقتدرانه رابطه منفی و معناداری با شایستگی اجتماعی کودکان دارد. اما سبک سهل­گیرانه رابطه معناداری با شایستگی اجتماعی کودکان نداشت. M3 ER -