AU - Ahmadi, seyedezahra AU - Mirzaiyan, Bahram AU - Maddah, mohammad Taghi TI - Efficacy of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Worry and Cognitive Avoidance in Anxious Students of Universities PT - JOURNAL ARTICLE TA - jnip JN - jnip VO - 1 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jnip.ir/article-1-45-fa.html 4100 - http://jnip.ir/article-1-45-fa.pdf SO - jnip 1 AB  - پیش‌زمینه و هدف: اختلال‌های اضطرابی از شایع‌ترین اختلال‌های روان‌پزشکی در جمعیت عمومی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف کارآزمایی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) بر نگرانی و اجتناب ‌شناختی در دانشجویان اضطرابی انجام شده است. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. 30 دانشجوی با اضطراب بالا پس از اجرای آزمون تشخیصی (سیاهه‌ی اضطراب حالت-صفت) به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه به‌طور برابر (15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. یافته‌ها: داده‌های به‌دست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی راهبرد مفید و مؤثری برای کاهش نگرانی و اجتناب ‌شناختی در دانشجویان اضطرابی می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: مطابق با یافته‌های این مطالعه درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌­آگاهی می‌تواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب از طریق تقلیل نگرانی و اجتناب ‌شناختی است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jnip PG - 1 PT - Research YR - 2017