TY - JOUR JF - jnip JO - JNIP VL - 1 IS - 2 PY - 2017 Y1 - 2017/6/01 TI - Relationship between attachment and parenting styles with activity in social networks of Secondary school students in the city of Salmas TT - رابطه سبک های دلبستگی و سبک های فرزندپروری با میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سلماس N2 - پیش‌زمینه و هدف: شبکه‌های اجتماعی مجازی از جدیدترین حوزه‌های فناوری اطلاعات هستند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی و سبک‌های فرزندپروری با میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سلماس بود. مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان سلماس می‌باشد که تعداد آن­‌ها 3700 نفر می‌باشد. بر اساس جدول مورگان 352 دانش‌آموز شامل 1700 دانش‌آموز دختر و 2000 نفر دانش‌آموز پسر دوره متوسطه (دوم، سوم و چهارم) به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به پرسشنامه فضای مجازی (محقق‌ساخته)، پرسشنامه سبک دلبستگی ‌هازن و شیور و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بوری پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که سبک‌های فرزندپروری سهل گیرانه (0/82) و مستبدانه (0/86) دارای ارتباط مثبت معنی‌داری با استفاده بیشتر از فضای مجازی دارند (0/01) ولی سبک مقتدرانه دارای ارتباط معنی‌داری نبود (0/16). دلبستگی ناایمن اجتنابی (0/28) و دوسوگرا (0/33) ارتباط مثبت معنی‌داری با استفاده بیشتر از فضای مجازی دارند (0/01) ولی سبک ایمن ارتباط معنی‌داری نشان نداد (0/15). بحث و نتیجه‌گیری: آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک‌های مستبدانه، آسان‌گیر، اجتنابی و مقتدرانه 76 درصد از واریانس استفاده از فضای مجازی را تبیین می‌کنند. SP - 1 EP - 8 AU - Elhamy, Shamsollah AU - Karimisani, Parviz AU - Fathi Azar, Samaneh AD - KW - Attachment styles KW - Parenting style KW - Social networks KW - Students UR - http://jnip.ir/article-1-78-fa.html ER -