journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
7
11
online
1
fulltext
fa
بررسی اثر بخشی آموزش حلمساله به مادران کودکان بیش فعال و نقص توجه بر بهبود کیفیت زندگی
Evaluate the effectiveness of the solution to the mothers of children with attention deficit hyperactivity and improve quality of life
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><a name="_Toc23246129"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش حل مساله به مادران کودکان بیش فعال و نقص توجه بر بهبود کیفیت زندگی بود.</span></span></span></a><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بودکه دانشآموزان 4 دبستان از منطقه دو تهران که مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه حل مسئله، گروه آموزش خانواده و یک گروه کنترل بدون درمان. والدین هر سه گروه، پرسشنامههای: مشکلات رفتاری کانرز (فرم والدین) ،حل مسئله هپنر و بیکر، کیفیت زندگی 36 سوالی (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">SF-36</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، تنیدگی والدین </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">PSI</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و پرسشنامه زناشویی انریچ، را تکمیل نمودند و بعد از آموزش پرسشنامهها با استفاده از روش کواریانس مورد تجزیه و تحلیل گرفت. نتایج نشان داد آموزش حل مسأله بهتر از آموزش فرزندپروری، کیفیت زندگی والدین و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">ADHD</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> را افزایش میدهد و روابط والدین این کودکان را بهبود میبخشد و تنیدگی والدینی در والدین کودکان مبتلا به </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">ADHD</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> را کاهش میدهد . مداخله حل مسئله بهتر از مداخله فرزندپروری بود و به صورت جامع میتواند درمانهای دیگر را زیر مجموعه خود قرار دهد. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The aim of this study was to investigate the effectiveness of problem-solving education for mothers of hyperactive children and attention deficit improvement in quality of life. This study was an experimental type with pre-test, post-test and follow-up that students of 4 primary schools in Tehran's second district with attention deficit / hyperactivity disorder were randomly divided into three groups: problem solving group, family education group and one group. Control without treatment. Parents of all three groups completed the questionnaires: Connors Behavioral Problems (Parent Form), Hepner and Baker Problem Solving, 36-Question Quality of Life (SF-36), PSI Parental Stress, and the Enrich Marital Questionnaire. The method of covariance was analyzed. The results showed that problem-solving education improves parenting education, parental quality of life and mental health of mothers of children with ADHD, improves parent-child relationships, and reduces parental stress in parents of children with ADHD. Buddhist parenting intervention can comprehensively include other treatments<span dir="RTL">.</span></div>
بیش فعالی, نقص توجه, کیفیت زندگی
hyperactivity, attention deficit, quality of life
1
15
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-85&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Shaghaghi
لیلا
شقاقی
10031947532846001041
10031947532846001041
Yes
M.A, Department of Psychology, Pardis University, Kharazmi Branch, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پردیس، واحد خوارزمی، تهران، ایران