journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
2
1
gregorian
2021
5
1
8
12
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی رادز در دانش آموزان
The Psychometric Properties of RADS Adolescents depression
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی­های روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان رینولدز با بکارگیری تحلیل عاملی بود. <strong>مواد و روشها: </strong>حجم نمونه ی مورد نظر شامل 400 دانش آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان که 200 نفر از آن ها دختر و 200 نفر پسر بودند و با روش نمونه­گیری در دسترس از میان مدارس شهر تهران انتخاب شده بودند. برای محاسبه­ی روایی همگرا و واگرا همزمان با اجرای مقیاس، از مقیاس­های افسردگی کودکان و نوجوانان کوتچر،مقیاس خودکارآمدی، مقیاس نا امیدی، مقیاس افسردگی نوجوانان کواکس و پرسشنامه­ی مشکلات رفتاری ایشنباخ استفاده شد.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> جهت بررسی ساختار عاملی تأییدی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مرتبه اول </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقیاس افسردگی کودکان و نوجوانان </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">رینولدز</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از روش برآورد کمترین مقدار مجذورات وزندار</span></span> <span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">(WLS)</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برای ارزیابی کفایت برازش مدل با دادهها از شاخصهای </span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">RMR</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">،</span></span> <span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">RMSEA</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">CFI</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">AGFI</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">GFI</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، <sup>2</sup></span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Symbol;"><span style="font-size:12.0pt;">c</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">/df</span></span></span><sup><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">2</span></span></span></sup><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Symbol;"><span style="font-size:12.0pt;">c</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و <sup>2</sup></span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Symbol;"><span style="font-size:12.0pt;">D</span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:Symbol;"><span style="font-size:12.0pt;">c</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">استفاده گردید. <strong>یافته ­ها:</strong> </span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ساختار عاملی </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقیاس </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">افسردگی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نوجوانان رینولدز </span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. </span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقیاس افسردگی نوجوانان رینولدز </span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با مقیاس­های افسردگی کوتچر، افسردگی کودکان و ناامیدی کودکان و نوجوانان رابطه مثبت معنیدار و با مقیاس خودکارآمدی نوجوانان رابطه منفی معنادار دارد که این رابطه بیانگر روایی همگرا </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و روایی واگرای این ابزار می­باشد. </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ساختار عاملی مرتبه اول </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقیاس افسردگی نوجوانان رادز </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برازش بهتری با دادههای مشاهده شده نشان داد. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ساختار عاملی تأییدی، اعتبار و روایی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقیاس افسردگی نوجوانان رادز </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برای کاربردهای پژوهشی و بالینی در حد قابل قبول می­باشد.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective:</strong> The <span dir="RTL">purpose of the </span> <span dir="RTL"> present study is to investigate primary</span>psychometric properties of the<span dir="RTL"> version </span>Persian of<span dir="RTL"> RADS </span>adolescents’ depression scale in adolescents between the age of 11 and 19, using factor analysis. <strong>Method:</strong> a sample of 400 students – 200 females and 200 males – was selected through Convenience sampling from amongst high- and middle school students in Tehran. In order to measure the divergent/convergent validity, at the same time with scale, <span dir="RTL"> KADS</span>adolescent depression, Children Depression Inventory, children’s hopelessness and adolescent’s self-efficacy scale were distributed. For measuring the first-time analysis of confirmatory factor structure of the <span dir="RTL">RADS</span> adolescents depression scale, the WLS method was utilized; while for evaluating the adequacy of the model the following indices were used: (RMR, RMSEA, CFI, IGFI, GFI, ….) <strong>Findings:</strong> The factor structure of the <span dir="RTL">RADS</span> adolescent’s depression scale was affirmed using confirmatory factor analysis. An analysis of correlation coefficients revealed that the <span dir="RTL">RADS</span> adolescent’s depression scale has a meaningful positive relation with the <span dir="RTL">KADS</span> adolescent depression, Children Depression Inventory, children’s hopelessness and a meaningful negative relation with the scale of self-efficacy, which indicates a convergent and divergent for <span dir="RTL">RADS</span>. <strong>Conclusion:</strong> the first-time factor structure of the scale of <span dir="RTL">RADS</span> adolescents’ depression scale showed a better validity with the displayed data. The confirmatory factor structure and validity of the scale of <span dir="RTL">RADS</span> adolescents depression scale was relatively acceptable for research purposes and clinical diagnosis.</div>
مقیاس افسردگی نوجوانان رینولدز, روایی, پایایی
scale of RADS adolescents depression scale, validity, reliability
1
17
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-138&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Asgarinejhad
فاطمه
عسگرینژاد
10031947532846001165
10031947532846001165
No
Psychology Department, Psychology & Education Faculty Tehran University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، ایران
Elahe
Hamedinia
الهه
حامدینیا
10031947532846001166
10031947532846001166
Yes
Psychology Department, Psychology & Education Faculty Tehran University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، ایران