journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
10
14
online
1
fulltext
fa
تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی
Determining the relationship between personality traits and the level of academic achievement of first grade elementary students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف</span></span></strong>: <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش با هدف، </span></span><span style="background:white;"><span style="color:#222222;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی </span></span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">انجام شد. <strong>روش</strong>: <a name="_Hlk93576903">به لحاظ هدف، </a>توصیفی (غیرآزمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر قدس در سال تحصیلی 1400-1399 کـه مشغول به تحصیل هستند، بودند. از جامعه آماری پژوهش حاضر، تعداد حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 148 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور و پرسشنامه تجدیدنظر شده پنج عاملی شخصیتی نئو فرم کوتاه استفاده شد. <strong>یافتهها</strong>: یافته ­های پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی رابطه وجود دارد. <strong>نتیجهگیری</strong>: ضریب همبستگی مقیاس روان رونجوری با پیشرفت تحصیلی منفی و معکوس بوده اما بین باقی خرده مقیاسهای ویژگی شخصیتی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective</strong>: The aim of this study was to determine the relationship between personality traits and the level of academic achievement of first grade elementary students. <strong>Method</strong>: In terms of purpose, it was descriptive (non-experimental). The statistical population of the study was all first grade elementary school students in the city of Quds in the academic year 1399-1400 who are studying. From the statistical population of the present study, 148 sample sizes were selected based on Krejcie and Morgan (1970) table. The Pham and Taylor Academic Performance Questionnaire and the revised Neo Short Form Five Personality Factors Questionnaire were used to collect data. <strong>Findings</strong>: The findings showed that there is a relationship between personality traits and academic achievement of first grade students. <strong>Conclusion</strong>: The correlation coefficient of the psychoanalytic scale with academic achievement is negative and inverse, but there is a positive and significant relationship between other subscales of personality traits and academic achievement.</div>
ویژگی های شخصیتی, پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان پایه اول ابتدایی
personality traits, academic achievement, first grade elementary students
1
8
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-176&slc_lang=fa&sid=1
Gholamreza
Mohammadi Farahmand
غلامرضا
محمدی فرهمند
10031947532846001393
10031947532846001393
Yes
Bachelor of Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Qods City Branch, Qods City, Iran
کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، شهر قدس، ایران