journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
10
14
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه حمایت اجتماعی با رضایت از زندگی با توجه به نقش میانجی شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر رشت
Investigating the relationship between social support and life satisfaction with regard to the mediating role of academic competence and self-efficacy in primary school students in Rasht
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف از این تحقیق </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بررسی رابطه حمایت اجتماعی با رضایت از زندگی با توجه به نقش میانجی شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر رشت بود. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه تحقیق دانشآموزان مقطع ابتدایی در شهر رشت بوده است 195 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.روش نمونهگیری طبقهای-تصادفی ساده بوده است</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پرسشنامه رضایت از زندگی در این تحقیق براساس پرسشنامه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هیوبنر (2001)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> استفاده شد. پرسشنامه خودکارآمدی براساس شرر (1982) بهره گرفته شد. پرسشنامه حمایت اجتماعی در این تحقیق براساس پرسشنامه واکس، فیلیپس، هالی، تامپسون، ویلیامز و استوارت </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(1986)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> لحاظ شد و هم چنین شایستگی تحصیلی براساس پرسشنامه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هارتر </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">استراتهوف و ترفوس (1989) </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">استفاده شد. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با استفاده از نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">spss22</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">smart pls2</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> انجام شد. نتایج نشان داد که از 4 فرضیه ارائه شده در تحقیق همه فرضیه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها مورد تایید قرار گرفتد که عبارتند از: رابطه بین حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی تحت تأثیر شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی در دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزان مقطع ابتدایی شهر رشت تغییر میکند. رابطه بین حمایت اجتماعی و شایستگی تحصیلی در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر رشت معنادار است. رابطه بین شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر رشت رابطه معنادار است.رابطه بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر رشت معنادار است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study was to investigate the relationship between social support and life satisfaction with regard to the mediating role of academic competence and self-efficacy of primary school students in Rasht. The method of the present study was descriptive-correlational. The study population was elementary school students in Rasht. 195 people were selected as the sample. The method of stratified-random sampling was simple. The Life Satisfaction Questionnaire was used in this study based on Hubner (2001). Scherer self-efficacy questionnaire (1982) was used. The Social Support Questionnaire was used in this study based on the questionnaire of Wax, Phillips, Holly, Thompson, Williams and Stewart (1986) and also academic competency was used based on the questionnaire of Harter, Strathoff and Terfoss (1989). Data analysis was performed in two descriptive and inferential sections using spss22 and smart pls2 software. The results showed that of the four hypotheses presented in the study, all hypotheses were confirmed, which are: The relationship between social support and life satisfaction under the influence of academic competence and self-efficacy in elementary school students in Rasht changes. The relationship between social support and academic competence is significant in primary school students in Rasht. The relationship between academic competence and self-efficacy in elementary school students in Rasht is significant. The relationship between self-efficacy and life satisfaction in elementary school students in Rasht is significant.</div>
حمایت اجتماعی, خودکارآمدی, شایستگی تحصیلی, رضایت از زندگی
Social support, self-efficacy, academic competence, life satisfaction
1
11
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-181&slc_lang=fa&sid=1
Parima
Bagherizadeh Valmi
پریما
باقری زاده ولمی
10031947532846001407
10031947532846001407
Yes
Master of General Psychology
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
Vahid
Khosh Ravesh
وحید
خوش روش
10031947532846001408
10031947532846001408
No
Assistant Professor of Psychology, Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch
استادیار روانشناسی، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
Masoumeh
Pourmohsen
معصومه
پورمحسن
10031947532846001409
10031947532846001409
No
Assistant Professor of Midwifery, Islamic Azad University, Rasht Branch