journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
13
17
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مجازی بر یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه در دوره کرونا
The effectiveness of virtual education on the learning of middle school students in the Corona era
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Nazanin"">بدون شک دوره همهگیری کرونا، باعث تحول زیادی در اتفاقات روزمره زندگی افراد شد. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻣﻮزش الکترونیکی ﺑﺴیاری از محدودیتهای آﻣﻮزش به شیوهی سنتی رﻓﻊ گردید. در حقیقت میتوان آﻣﻮزش الکترونیکی را مقدمهای ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ یکی از جنبههای ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ داﻧﺴﺖ که ﻋﺒﺎرت از ایجاد فرصتهای ﺑﺮاﺑﺮ آموزشی ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺎن بود. تحقیقات نشان داد که دانشآموزان به نسبت معلمین مهارت بیشتری در بهکارگیری نرمافزارهای آموزشی داشته و همچنین بر اساس این تحقیق تقریباً نیمی از مدارس دارای تکنسین رایانه نبود که نشاندهنده این عامل بود که شرایط مناسب به منظور استفاده از آموزش مجازی فراهم نیست. این شیوه سعی داشت تا از هر دو نوع روش آنلاین و آفلاین به صورت ترکیبی به منظور ایجاد بهترین تعامل با فراگیران و افزایش کارایی روشهای آموزش مجازی استفاده نماید. عواملی چون ساختارهای مختلف سامانه مدیریت آموزشی، اختلاف سلایق در طراحی متن و محتوا، روشهای متفاوت آزمون و ارزیابی، کاهش ارتباط فیزیکی بین معلم و فراگیر و نیز توجه به حجم سرمایهگذاری بر ابزارها و زیرساختها و آمادگی نیروی انسانی بر پیادهسازی آموزش مجازی باعث شد که آسیبهای ورود ابزار الکترونیکی چون تبلت به فضای آموزشی احساس شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحقیقی کیفی (مروری) به حساب می­آید. جامعه آماری پژوهش حاضر سایتهای معتبر (اریک، مگ ایران، پرتال جامع علومانسانی و...) ، مقالهها و پژوهشها و پایاننامهها بود. یافتهها نشان داد آموزش مجازی به عنوان رکن مؤثر در آموزش میتواند با رفع چالشها موجب افزایش بهرهوری آموزش و یادگیری، دسترسی عمومی و.... شود به شرط آن که بدان توجه شود و با بررسیهای بیشتر الگویی جامع (الگوی حکمرانی آموزش مجازی) برای نحوه استفاده از آن در آموزش و پرورش تدوین گردد. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%">Undoubtedly, the corona epidemic caused a lot of changes in the daily life of people. With the use of electronic education, many of the limitations of education in the traditional way were removed. In fact, electronic education can be considered as an introduction to the realization of one of the aspects of human rights, which is the creation of equal educational opportunities for all. The research showed that the students were more skilled in using educational software than the teachers, and also based on this research, almost half of the schools did not have computer technicians, which indicated that the right conditions for using virtual education are not available. This method tried to use both types of methods at the same time and non-simultaneous in a combined way in order to create the best interaction with learners and increase the effectiveness of virtual education methods. Factors such as different structures of the educational management system, different tastes in text and content design, different test and evaluation methods, reduced physical communication between the teacher and the learner, as well as paying attention to the amount of investment on tools and infrastructures and the readiness of human resources to implement virtual education. Caused damage to the entry of electronic tools Because the tablet can be felt as an educational space. The present study is considered as applied research in terms of its purpose and as a qualitative research method (review). The statistical population of the current research was reliable sites (Erik, Iran Mag, Humanities Comprehensive Portal, etc.), articles, researches, and theses. The findings showed that virtual education as The effective element in education can increase the productivity of education and learning, public access, etc. by solving challenges, provided that it is paid attention to and with further investigations, a comprehensive model (virtual education governance model) for how to use it in Education should be developed.</span></span></span></span></span><br>
آموزش مجازی, یادگیری, کرونا
Virtual education, learning, Corona
1
17
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-253&slc_lang=fa&sid=1
Delaram
Moghimi Bidhendi
دِلارام
مقیمی بیدهندی
10031947532846001711
10031947532846001711
Yes
Master's Degree in Measurement and Measurement (Psychology), Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Tehran Branch, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد سنجش واندازه گیری (روانسجی)، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران