journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
14
18
online
1
fulltext
fa
رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی
The relationship between emotional intelligence and academic achievement in fourth grade students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="color:black">هدف پژوهش حاضر<b> </b>بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر حسب روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تعدادی از دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی در شهر قدس در سال تحصیلی </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="color:black">13</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="color:black">99-400 بود که 80 دانش آموزان با شیوه نمونه گیری غیرتصادفی-هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1986) و <a name="_Hlk118808375">پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994) </a>استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و همین طور پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه ها بود. تجزیه و تحلیل داده­ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار </span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Spss-V23</span></span></span></span><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="color:black"> انجام گرفت. یافته­ها نشان داد بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="color:black">(</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="color:black"> 36/0=</span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"IRANSans",serif"><span style="color:black">R</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="color:black">). بطورکلی می­توان نتیجه گرفت که سازمان آموزش و پرورش و معلمان با تقویت و ارتقای هوش هیجانی در همان دوران کودکی با برنامه­ ریزی­های سازمان یافته می­توانند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهند. </span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and academic achievement in fourth grade students. The research method was applied according to the objective and descriptive-correlation according to the data collection method. The statistical population included a number of female students of the fourth grade of primary school in Quds city in the academic year 2018-2019, of which 80 students were selected by non-random-purposive sampling method. Bar-on (1986) and Pham and Taylor's (1994) academic achievement questionnaire were used to collect data. The validity of the questionnaire was calculated using content validity and also reliability through Cronbach's alpha coefficient, and the results indicated the validity and reliability of the questionnaires. Data analysis was done through descriptive and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient test) using Spss-V23 software. The findings showed that there is a positive and significant relationship between emotional intelligence and academic achievement (R=0.36). In general, it can be concluded that the education organization and teachers can influence the academic progress of students by strengthening and promoting emotional intelligence in childhood with organized plans.</span></span></span></span></span></span><br>
هوش هیجانی, پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان
emotional intelligence, academic progress, students
1
11
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-281&slc_lang=fa&sid=1
Niloufar
Safaei
نیلوفر
صفایی
n.safaei1378@gmail.com
10031947532846001873
10031947532846001873
Yes
Master's student in psychology, majoring in general psychology, Islamic Azad University, Quds branch, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، گرایش روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، ایران