journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
15
19
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش سبکهای فرزندپروری در پیشبینی سلامت روان دانشآموزان با میانجیگری هوش معنوی
Investigating the Role of Parenting Styles in Predicting Students' Mental Health Through the Mediation of Spiritual Intelligence
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"B Nazanin"">پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای فرزند پروری در پیش بینی سلامت روان دانشآموزان با میانجیگری هوش معنوی به تعداد 200 نقر از دانشآموزان مشغول به تحصیل در نیم سال 400-1399 در دوره دوم دبیرستان در آموزش و پرورش شهرستان دهلران به صورت نمونههای غیر تصادفی با روش توصیفی و با شیوه همبستگی و ضریب رگرسیون انجام شد. برای بررسی فرزند پروری از پرسشنامه 30 ماده ای بامریند (1990)، هوش معنوی از پرسشنامه 24مادهای عبداللهزاده و عرب عامری (1387) و سلامت روان از پرسشنامه 28 مادهای گلدبرگ (1972) استفاده شد. بررسی نقش سبکهای فرزند پروری در پیشبینی هوش معنوی و سلامت روان دانشآموزان نشان داد: رابطه مثبت و معنی داری بین سبک مقتدرانه با هوش معنوی وجود دارد. رابطه مثبت و معنی داری بین سبک مقتدرانه با سلامت روان وجود دارد. رابطه معکوس بین سبک آزاد گذار با هوش معنوی وجود دارد. رابطه مثبت و معنی داری بین سبک آزاد گذار با سلامت روان وجود دارد. رابطه معکوس بین سبک مستبد با هوش معنوی وجود دارد. رابطه معکوس بین سبک مستبد با سلامت روان وجود دارد.</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"B Nazanin"">با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سبکهای فرزند پروری و هوش معنوی در پیش بینی سلامت روان فرزندان آنها نقش دارد.</span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:14.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">The purpose of this research is to investigate the role of parenting styles in predicting the mental health of students through the mediation of spiritual intelligence in the number of 200 students studying in the second half of 2019-400 in the second period of high school in Dehlran city. Non-random samples were done by descriptive method and by correlation method and regression coefficient.</span></span> <span style="font-size:14.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">To examine parenting, Bamrind's 30-item questionnaire (1990), spiritual intelligence from Abdullahzadeh and Arab Ameri's 24-item questionnaire (1387), and Goldberg's (1972) 28-item questionnaire for mental health were used.</span></span> <span style="font-size:14.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Investigating the role of parenting styles in predicting spiritual intelligence and mental health of students showed: There is a positive and significant relationship between authoritative style and spiritual intelligence. There is a positive and significant relationship between authoritative style and mental health. There is an inverse relationship between the free-flowing style and spiritual intelligence. There is a positive and significant relationship between free-flowing style and mental health. There is an inverse relationship between authoritarian style and spiritual intelligence. There is an inverse relationship between authoritarian style and mental health.</span></span> <span style="font-size:14.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">According to the research findings, it can be concluded that parenting styles and spiritual intelligence play a role in predicting the mental health of their children.</span></span></span></span></span></div>
سبکهای فرزند پروری, سلامت روان, هوش معنوی
Parenting Styles, Mental Health, Spiritual Intelligence.
1
17
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-285&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Saeedifar
محمد
سعیدیفر
10031947532846001894
10031947532846001894
Yes
master of educational psychology,qarchak branch,payam noor university,qarchak,iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد قرچک، دانشگاه پیام نور، قرچک، ایران
Ahadieh
Saeedifar
عهدیه
سعیدیفر
10031947532846001895
10031947532846001895
No
senior in persian literature,ahvaz branch,payam noor university,ahvaz,iran
کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، واحد اهواز، دانشگاه پیام نور، اهواز، ایران