مقایسه کمالگرایی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی مرتبط و غیرمرتبط
|
فاطمه عابدی طالب آبادی، سیمین بشردوست* |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران |
|
چکیده: (448 مشاهده) |
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه کمال گرایی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی مرتبط و غیر مرتبط بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد شهر تهران در سال ١٤٠٠ در نظر گرفته شد. نمونههای پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کلیه دانشگاههای آزاد تهران با مدرک کارشناسی مرتبط و غیرمرتبط بود به این گونه که ٥٠ دانشجو با مدرک کارشناسی مرتبط و ٥٠ دانشجو با مدرک کارشناسی غیرمرتبط به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهی کمالگرایی هیل و همکاران(2004) و پرسشنامه انگیزۀ پیشرفت تحصیلی هرمنس(1970) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی با مدرک کارشناسی غیرمرتبط در مقایسه با دانشجویان با مدرک مرتبط در مؤلفههای تلاش برای عالی بودن، معیارهای بالا برای دیگران، نیاز به تأیید، تمرکز بر اشتباهات و نشخوار فکر کمالگرایی میانگین نمرات بالاتری به دست آوردند و همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی غیرمرتبط در مقایسه با دانشجویان با رشته کارشناسی مرتبط در هر دو متغیر انگیزه پیشرفت تحصیلی و معدل تحصیلی نمرات بالاتری کسب نمودند. |
|
واژههای کلیدی: کمال گرایی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی مرتبط، دانشجویان ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی غیر مرتبط |
|
متن کامل [PDF 1116 kb]
(129 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/7 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|