[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 14 - ( 9-1400 ) ::
جلد 10 شماره 14 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کمال‌گرایی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی مرتبط و غیرمرتبط
فاطمه عابدی طالب آبادی، سیمین بشردوست*
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (448 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه کمال گرایی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ارشد روان­شناسی با مدرک کارشناسی مرتبط و غیر مرتبط بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد شهر تهران در سال ١٤٠٠ در نظر گرفته شد. نمونه­های پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کلیه دانشگاه­های آزاد تهران با مدرک کارشناسی مرتبط و غیرمرتبط بود به این گونه که ٥٠ دانشجو با مدرک کارشناسی مرتبط و ٥٠ دانشجو با مدرک کارشناسی غیرمرتبط به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند؛ و پرسشنامه‌های مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه‌ی کمال‌گرایی هیل و همکاران(2004) و پرسشنامه انگیزۀ پیشرفت تحصیلی هرمنس(1970) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی با مدرک کارشناسی غیرمرتبط در مقایسه با دانشجویان با مدرک مرتبط در مؤلفه­های تلاش برای عالی بودن، معیارهای بالا برای دیگران، نیاز به تأیید، تمرکز بر اشتباهات و نشخوار فکر کمال­گرایی میانگین نمرات بالاتری به دست آوردند و همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد روان­شناسی با مدرک کارشناسی غیرمرتبط در مقایسه با دانشجویان با رشته کارشناسی مرتبط در هر دو متغیر انگیزه پیشرفت تحصیلی و معدل تحصیلی نمرات بالاتری کسب نمودند. 
واژه‌های کلیدی: کمال گرایی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان ارشد روان‌شناسی با مدرک کارشناسی مرتبط، دانشجویان ارشد روان‌شناسی با مدرک کارشناسی غیر مرتبط
متن کامل [PDF 1116 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/7 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi Talebabadi F, Bashardost S. Comparison of Perfectionism and Academic Achievement in Senior Psychology Students with Related and Unrelated Bachelors Degrees. JNIP. 2021; 10 (14) :1-12
URL: http://jnip.ir/article-1-599-fa.html

عابدی طالب آبادی فاطمه، بشردوست سیمین. مقایسه کمال‌گرایی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی مرتبط و غیرمرتبط. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1400; 10 (14) :12-1

URL: http://jnip.ir/article-1-599-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 14 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4410