 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Fotohi Ardakani R,  Mostofi H. The effectiveness of short-term behavioral activation therapy on reducing depression in students with clinical symptoms of depression.  JNIP 2021; 10 (14) :1-9
URL: 
http://jnip.ir/article-1-609-fa.html   
                    
                    فتوحی اردکانی راضیه،  مستوفی حامد. اثر بخشی درمان فعال سازی رفتاری کوتاه مدت بر کاهش افسردگی در دانشجویان با نشانگان بالینی افسردگی.  فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1400; 10 (14) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-609-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (3223 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: این پژوهش با هدف، اثر بخشی درمان فعالسازی رفتاری کوتاه مدت بر کاهش افسردگی در دانشجویان با نشانگان بالینی افسردگی انجام شد. روش: پژوهش از نوع روش پیش آزمون –پس آزمون،همراه با گروه کنترل استفاده شد. گروه نمونه این تحقیق دانشجویانی که نمرات بالایی در پرسشنامه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) آوردند به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21)، قبل و بعد از درمان تکمیل کردند.جلسات درمانی طی 10جلسه تشکیل شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه مقیاس افسردگی،اضطراب و استرس (DASS-21) جمعآوری شد. وبا روش تحلیل کواریانس، بوسیله نرمافزار  SPSSتجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری کوتاه مدت بر کاهش افسردگی در دانشجویان با نشانگان بالینی افسردگی اثربخش بوده است. نتیجهگیری: بنابراین براساس یافتهها فعالسازی رفتاری کوتاه مدت سبب کاهش علائم افسردگی در دانشجویان با نشانگان بالینی افسردگی میشود.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1400/10/22 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10