دوره 23، شماره 27 - ( 12-1403 )                   جلد 23 شماره 27 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران
چکیده:   (78 مشاهده)
این پژوهش باهدف اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر مهارت‌های سازمان‌دهی بر اضطراب جدایی و بهبود رابطه والد-فرزند مادران کودکان پیش‌دبستانی انجام گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان پیش‌دبستانی حاضر در مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی منطقه 7 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 بود. نمونه پژوهش 30 آزمودنی بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور گزینشی در دو گروه (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) قرار گرفتند، ولی گروه کنترل در انتظار درمان ماندند. پیش و پس از ده جلسه درمان، همه شرکت‌کنندگان با پرسشنامه سیاهه علائم مرضی کودکان (4-CSI)، فرم والدین و پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا (1994) مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه‌­ها از طریق نرم‌افزار spss-V27 در دو بخش توصیفی و استنباطی (کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که فرزندپروری مبتنی بر مهارت‌های سازمان‌دهی در مرحله پس‌آزمون اختلال اضطراب جدایی را کاهش می‌دهد. همچنین نتایج نشان داد که فرزندپروری مبتنی بر مهارت‌های سازمان‌دهی باعث افزایش رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیش‌دبستانی شده است. به‌طورکلی، یافته‌های این پژوهش بیانگر این است که فرزندپروری مبتنی بر مهارت‌های سازمان‌دهی می‌تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر در مدیریت اضطراب جدایی و بهبود رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیش‌دبستانی مورداستفاده قرار گیرد. این مطالعه نتایج مهمی برای متخصصان حوزه روانشناسی و آموزش کودکان به همراه دارد و به توسعه روش‌های درمانی مبتنی بر فرهنگ بومی کمک می‌کند.
 
متن کامل [PDF 933 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/12 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1403/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.