دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1397 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، زرین شهر، ایران
چکیده:   (2279 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی در دانش‌آموزان پسر دبستانی بود. روش: پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوه‌ی پیش آزمون پس آزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری کلیه پسران دانش آموز مقطع ابتدایی استان اصفهان-شهرستان شاهین شهر در سال تحصیلی97-96 می‌باشند ، 30 آزمودنی به شیوه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند . جهت سنجش متغیرها در این پژوهش از پرسشنامه قضاوت اخلاقی تدوین دورگانداسینها و میراوارما (1998) استفاده شده است. مهارت همدلی به مدت 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد ؛ سپس داده‌های حاصل از آزمون‌ها با استفاده از  کوواریانس چند متغیری به کمک نرم افزار SPSS-22  مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها  نشان دادند که آموزش مهارت همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی (قوه تشخیص، تکمیل جملات ناتمام، مقایسه اخلاقی، بهترین پاسخ، استدلال اخلاقی و تعریف اخلاق) دانش‌آموزان پسر دبستان تاثیر دارد (05/0 > P). می‌توان چنین عنوان کرد که شاخص قضاوت اخلاقی قابلیت ارتقاء را دارا می‌باشد و از طریق آموزش می‌توان در جهت بهبود آن گام برداشت.
متن کامل [PDF 388 kb]   (1097 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/5 | ویرایش نهایی: 1398/12/5 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1398/12/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.