دوره 9، شماره 13 - ( 6-1400 )                   جلد 9 شماره 13 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملارد ، ملارد، ایران
چکیده:   (2171 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر بهبود کیفیت زندگی و خودکارآمدی دانشجویان خانم دانشگاه آزاد اسلامی بود. پژوهش حاضر یک تحقیق آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان خانم دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در نیمسال دوم تحصیلی 1398-1399 که تعداد آن ها حدود 500 نفر بود. برای نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. به منظور گردآوری داده­های پژوهش از پرسش­نامه خودکارآمدی و پرسش­نامه کیفیت زندگی 36 SF استفاده شد و داده­ها بر اساس تجزیه و تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت.  نتایج به دست آمده نشان داد  آموزش مهارت­های زندگی موجب بهبود کیفیت زندگی خواهد شد و در مولفه سلامت جسمانی  14% و در سلامت روانی 18% از تغییرات واریانس­ها ناشی از آموزش­های مهارت­های زندگی بوده است بنابراین آموزش مهارت­های زندگی بر کیفیت زندگی دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری دارد.  همچنین پس از کنترل تفاوت­های موجود در دو گروه کنترل و آزمایش، آموزش مهارت­های زندگی توانسته است افزایش معناداری در میانگین این منغیر ایجاد نماید.
متن کامل [PDF 840 kb]   (602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/23 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.