دوره 9، شماره 13 - ( 6-1400 )                   جلد 9 شماره 13 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد واحد زاهدان
چکیده:   (1809 مشاهده)
پژوهش­حاضر با هدف بررسی آموزش روانشناسی مثبت نگر بربهبودخودکارآمدی­وتنظیم هیجان میان فردی بیماران روانی مزمن انجام شد.روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون وپس آزمون باگروه کنترل بود.جامعه این پژوهش را کلیه بیماران روانی مزمن در مرکز شبانه روزی روزبه زاهدان درسال 1400-99 13تشکیل دادند.30 بیمار به شیوه دردسترس وبه صورت تصادفی در دوگروه­آزمایش(15نفر)وگروه کنترل (15نفر)گمارده شدند. گروه آزمایش برنامه­ی آموزشی روانشناسی مثبت نگر رادر هشت جلسه 90 دقیقه­ای(هرهفته­دوجلسه)دریافت کرد.وگروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد.بیماران به پرسشنامه خودکارآمدی­چسنی وپرسشنامه تنظیم هیجان میان فردی­هافمن پاسخ دادند.داده­ها با استفاده ازروش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.یافته­ها نشان داد با کنترل اثرپیش آزمون بین میانگین نمرات پس آزمون گروه­آزمایش وکنترل درمتغیرهای خودکارآمدی  درمقابله با مشکلات وتنظیم هیجان میان فردی تفاوت معناداری وجوددارد.درمجموع­ نتایج نشان دادآموزش روانشناسی مثبت نگر بربهبودخودکارآمدی درمقابله بامشکلات وتنظیم­هیجان میان­فردی بیماران روانی مزمن تاثیر مثبت دارد.
متن کامل [PDF 826 kb]   (414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/17 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.