:: دوره 12، شماره 16 - ( 3-1401 ) ::
جلد 12 شماره 16 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ی سبک های فرزندپروری با هوش هیجانی در دانش آموزان
بهناز نصیرزاده*
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران
چکیده:   (435 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبک‌های فرزندپروری با هوش هیجانی در دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی منطقه 4 تهران می­باشد. این پژوهش به لحاظ طبقه بندی برمبنای هدف، کاربردی است و به لحاظ طبقه بندی برمبنای روش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی منطقه 4 تهران است که حدود 1800 نفر هستند. نمونه گیری این پژوهش از روش دردسترس است. حداقل حجم نمونه مورد نیاز با توجه به فرمول کوکران برابر 317 نفر میباشد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی آنها از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آنها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تائید قرار گرفت. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار  SPSS و Smart-PLS  مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیههای پژوهش بررسی شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، سبک فرزندپروری رابطه معنی‌داری با هوش هیجانی دانش‌آموزان دارد. از اینرو می توان با بهبود دادن سبک های فرزندپروری در جهت تقویت هوش هیجانی دانشآموزان گام های موثری جهت موفقیت آتی آنان برداشت.
 
واژه‌های کلیدی: سبکهای فرزندپروری، سبک مستبدانه، سبک مقتدرانه، سبک سهلگیرانه، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 286 kb]   (182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/16 | ویرایش نهایی: 1401/3/18 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 16 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها