TY - JOUR T1 - Structural relations of prevention of substance abuse based on risky and protective measures in students: The role of classmates TT - روابط ساختاری پیشگیری از سومصرف مواد بر اساس معیارهای مخاطره آمیز و محافظتی در دانش‌آموزان: نقش هم کلاسی‌ها JF - jnip JO - jnip VL - 9 IS - 13 UR - http://jnip.ir/article-1-518-fa.html Y1 - 2021 SP - 1 EP - 12 KW - : drug use KW - protective and risk factors KW - both classmates KW - students N2 - هدف: پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل­ گری و واسطه­ای هم کلاسی‌ها در الگوی ساختاری پیشگیری از مصرف مواد بر اساس عوامل مخاطره آمیز و محافظتی در دانش آموزان می پردازد. روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع پیش بینی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1398-99منطقه 6 شهر تهران هستند که تعداد400 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های عوامل خطر­ساز و محافظت کننده­ رفتار مشکل­ساز جیسر مورد برسی قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج به دست آمده نشان دهنده رابطه معنی دار بین متغیر های محدودیت اعمال شده توسط والدین و کنترل گری هم کلاسی ها با سومصرف مواد است. همچنین نتایج آزمون سوبل بیانگر معنی دار بودن مدل واسطه ای است. نتیجه گیری: فاکتورهای خانوادگی و هم کلاسی ها می توانند در چارچوب یک مدل، سومصرف مواد را در دانش آموزان پیش بینی کنند. M3 ER -