AU - Mohammadi Farahmand, Gholamreza TI - Determining the relationship between personality traits and the level of academic achievement of first grade elementary students PT - JOURNAL ARTICLE TA - jnip JN - jnip VO - 10 VI - 14 IP - 14 4099 - http://jnip.ir/article-1-611-fa.html 4100 - http://jnip.ir/article-1-611-fa.pdf SO - jnip 14 AB  - هدف: این پژوهش با هدف، تعیین رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی انجام شد. روش: به لحاظ هدف، توصیفی (غیرآزمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر قدس در سال تحصیلی 1400-1399 کـه مشغول به تحصیل هستند، بودند. از جامعه آماری پژوهش حاضر، تعداد حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 148 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور و پرسشنامه تجدیدنظر شده پنج عاملی شخصیتی نئو فرم کوتاه استفاده شد. ‌یافته‌ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که بین ویژگی‌های شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی رابطه وجود دارد. نتیجه‌گیری: ضریب همبستگی مقیاس روان رونجوری با پیشرفت تحصیلی منفی و معکوس بوده اما بین باقی خرده مقیاس‌های ویژگی شخصیتی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jnip PG - 1 PT - Research YR - 2021