journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
3
7
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بربهبود روابط بین فردی و بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد
The Effectiveness of Teaching the Theory of Choosing the Improvement of Interpersonal Relationships and Psychosocial Well-being of 18-50 Years Old Women Residing in Camp Mashhad 16
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:14.0pt;">هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر بهبود روابط بین فردی و بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل، کلیه افراد مقیم در مرکز ماده 16 بانوان مشهد که دچار سوء مصرف مواد می­باشند که بر اساس گزارش مدیر مرکز، تعداد کل افراد مقیم 157 نفر اعلام شد. نمونه مورد بررسی با استفاده از نمونه گیری داوطلبانه مبتنی بر هدف، انجام شد و پس از برآورد ملاک های ورود و خروج، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگذاری شدند. ابزار جمع آوری داده ها عبارت بود از؛ مقیاس بهزیستی ذهنی توسط کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه مشکلات بین فردی بارخام و همکاران (1994). پس از اجرای نظریه انتخاب، داده های جمع آوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تفاوت بین یک متغیر وابسته روابط بین فردی و بهزیستی روانی، در گروه های آزمایش و کنترل وجود دارد. به عبارتی نظریه انتخاب بر متغیرهای وابسته پژوهش تاثیر مثبت معنی دار دارد. در نهایت یافته های پژوهش نشان داد نظریه انتخاب باعث بهبود روابط بین فردی و بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد گردید. </span></span></span>
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching choice theory on improving interpersonal relationships and psychological well-being of 18- to 50-year-old women living in Camp 16 in Mashhad. This study is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The statistical population includes all those living in the center of Article 16 of Mashhad women who suffer from substance abuse. According to the report of the director of the center, the total number of inhabitants was 157 persons. The sample was selected by purposeful voluntary sampling and after estimation of entry and exit criteria, 40 individuals were selected and randomly assigned to 15 experimental and 15 control groups. Data were collected using two measures of subjective well-being by Keiz and Magyarmo (2003) and the Interpersonal Problems Questionnaire of Barkham et al. (1994). After applying the selection theory, the collected data were analyzed at both descriptive and inferential levels. The results showed that there was a difference between a dependent variable on the relationship between individual and psychological well-being in the experimental and control groups. In other words, choice theory has a significant positive effect on the dependent variables of the research. Finally, the findings of the study showed that choice theory improved the interpersonal relationships and psychological well-being of 18-50 year old women living in Camp 16 in Mashhad.
نظریه انتخاب, روابط بین فردی, بهزیستی روانی, اعتیاد, کمپ
Choice Theory, Interpersonal Relationships, Psychological Well-being, Addiction, Camp
1
19
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-14&slc_lang=fa&sid=1
Tahereh
Ahmadzadeh Hashemi
طاهره
احمدزاده هاشمی
b.shoghi@srbiau.ac.ir
0922488096
1003194753284600607
No
M.Sc, Family Therapy Consulting, Lamei Institute of Higher Education, Gorgan, Iran
کارشناسی ارشد، مشاوره گرایش خانوداده، موسسه آموزش عالی لامعی، گرگان، ایران
Yahya
Erie
یحیی
ایری
b.shoghi@srbiau.ac.ir
0922488096
1003194753284600608
Yes
Assistant Professor, Institute of Higher Education
استادیار،موسسه آموزش عالی لامعی
Asgar
Karim Abadi
عسگر
کریم آبادی
b.shoghi@srbiau.ac.ir
0922488096
1003194753284600609
No
Assistant Professor, Institute of Higher Education
استادیار،موسسه آموزش عالی لامعی