journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
2
6
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی دانش آموزان
The Effectiveness of Empathy Skills Training on Improving
Students' Ethical Judgment
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span b="" dir="RTL" lang="AR-SA" mso-ascii-font-family:="" mso-fareast-language:="" new="" style="font-size:10.0pt;
mso-ansi-font-size:8.0pt;line-height:115%;font-family:" times="">هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی در دانشآموزان پسر دبستانی بود. روش: پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوهی پیش آزمون </span><span dir="RTL" lang="AR-SA" mso-bidi-language:="" mso-fareast-theme-font:="" new="" style="font-size:10.0pt;mso-ansi-font-size:8.0pt;line-height:115%;font-family:
" times="">–</span><span b="" dir="RTL" lang="AR-SA" mso-hansi-font-family:="" new="" style="font-size:10.0pt;mso-ansi-font-size:
8.0pt;line-height:115%;font-family:" times=""> پس آزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری کلیه پسران دانش آموز مقطع ابتدایی استان اصفهان-شهرستان شاهین شهر در سال تحصیلی97-96 میباشند ، 30 آزمودنی به شیوه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند . جهت سنجش متغیرها در این پژوهش از پرسشنامه قضاوت اخلاقی تدوین دورگانداسینها و میراوارما (1998) استفاده شده است. مهارت همدلی به مدت 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد ؛ سپس دادههای حاصل از آزمونها با استفاده از کوواریانس چند متغیری به کمک نرم افزار </span><span b="" mso-fareast-theme-font:="" new="" style="font-size:8.0pt;mso-bidi-font-size:10.0pt;line-height:115%;font-family:
" times="">SPSS-22 </span><span b="" dir="RTL" mso-ascii-font-family:="" mso-fareast-language:="" new="" style="font-size:10.0pt;
mso-ansi-font-size:8.0pt;line-height:115%;font-family:" times=""> </span><span b="" dir="RTL" lang="AR-SA" mso-fareast-font-family:="" new="" style="font-size:10.0pt;mso-ansi-font-size:8.0pt;line-height:115%;font-family:
" times="">مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که آموزش مهارت همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی (قوه تشخیص، تکمیل جملات ناتمام، مقایسه اخلاقی، بهترین پاسخ، استدلال اخلاقی و تعریف اخلاق) دانشآموزان پسر دبستان تاثیر دارد </span><span b="" dir="RTL" lang="FA" mso-hansi-font-family:="" new="" style="font-size:10.0pt;mso-ansi-font-size:
8.0pt;line-height:115%;font-family:" times="">(05/0 > </span><span b="" mso-bidi-font-family:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-size:8.0pt;
mso-bidi-font-size:10.0pt;line-height:115%;font-family:" times="">P</span><span b="" dir="RTL" lang="FA" mso-fareast-font-family:="" new="" style="font-size:10.0pt;mso-ansi-font-size:8.0pt;line-height:115%;font-family:
" times="">). میتوان چنین عنوان کرد که شاخص قضاوت اخلاقی قابلیت ارتقاء را دارا میباشد و از طریق آموزش میتوان در جهت بهبود آن گام برداشت.</span>
1
9
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-24&slc_lang=fa&sid=1
Masoumeh
Abafat Shalamzari
معصومه
ابافت شلمزاری
0922488096
1003194753284600661
Yes
Master of Public Psychology, Payame Noor University, Zarrinshahr, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، زرین شهر، ایران
Maryam
Ghorbani
مریم
قربانی
0922488096
1003194753284600662
No
Assistant Professor of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران