journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
1
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه ی پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی
compare the cognitive processing and social skills of students with learning disabilities and normal students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b mitra;">پیشزمینه و هدف</span></span></span></strong><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;">: ناتوانی یادگیری، از مهمترین مشکلات دوران مدرسه میباشد و کودکانی که دچار ناتوانیهای یادگیری هستند، اغلب در جریان تحصیل و یادگیری کنار میمانند. </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;">هدف</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;"> این پژوهش مقایسهی پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;"> به ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی در شهر قائمشهر میباشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b mitra;">مواد و روش کار:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;"> روش پژوهش علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی میباشدکه به مرکز تخصصی وابسته به آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر (توانا) در سال تحصیلی 95-1394 مراجعه نمودهاند (97</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family:times new roman;">n=</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;">).</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;"> از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 80 دانشآموز (40 دانشآموز دارای ناتوانی یادگیری و 40 دانشآموز عادی) با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. ب</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;">رای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;"> پردازش اطلاعات عمیق اسکئونبرگ و اسکیلدر و مهارتهای اجتماعی ماتسون استفاده شده است. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (<span style="border: 1pt solid white; padding: 0cm; background: white none repeat scroll 0% 0%;">تحلیل واریانس</span> چند متغیری</span></span></span> <span style="font-family:times new roman;"><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);">MANOVA</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;">) در سطح معنیداری 0/05</span></span></span></span><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:times new roman;"><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.1pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-family:times new roman;">P</span> استفاده شد</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: rgb(13, 13, 13);">.</span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b mitra;">یافتهها: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;">نتایج تحلیل نشان داد</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;">که دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری از لحاظ پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی نسبت به دانشآموزان عادی وضعیت نامطلوبتری دارند.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b mitra;">بحث و نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="color: rgb(13, 13, 13);"><span style="font-family: b nazanin;"> بر اساس یافتههای پژوهش بین پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری با دانشآموزان عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین دانشآموزان عادی در مقایسه با دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری، از پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی بهتر و مناسبتری برخوردارند.</span></span></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family: times new roman;"><strong><em>Background & Aims:</em></strong><br>
Learning disability is one of the most important problems in school life, and children with learning disabilities often stay away from the process of studying and learning. The purpose of this study was to compare the cognitive processing and social skills of students with learning disabilities and normal students in Ghaemshahr city.<br>
<strong><em>Materials & Methods:</em></strong><br>
The research method is causal-comparative. The statistical population consisted of students with learning disabilities and normal students who referred to a specialist center affiliated to the education of Ghaemshahr city (Tavana) in the academic year 2015-2016 (n = 97). From this statistical population, a sample of 80 students (40 students with learning disabilities and 40 normal students) was selected through multistage random sampling. To measure the variables studied, we used the Schoenberg and Skilder Deep Intelligence Inventory and Matsun Social Skills Questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of variance MANOVA) at a significant level of P <0.05.<br>
<strong><em>Results:</em></strong><br>
The results of the analysis showed that students with learning disabilities have a more unfavorable situation in terms of cognitive processing and social skills than normal students.<br>
<strong><em>Conclusion:</em></strong><br>
According to the research findings, there is a significant difference between cognitive processing and social skills of students with learning disabilities with normal students. As well as, normal students have better and more favorable cognitive processing and social skills than students with learning disabilities.</span></span></div>
پردازش شناختی, مهارتهای اجتماعی, ناتوانی یادگیری
Cognitive processing, Learning disabilities, Social skills
51
58
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-45-4&slc_lang=fa&sid=1
Anahita
Akbari Kouchaksaraee
آناهیتا
اکبری کوچکسرایی
541@gmail.com
1003194753284600326
1003194753284600326
No
Asghar
Norouzi
اصغر
نوروزی
pshba@yahoo.com
1003194753284600327
1003194753284600327
Yes
Yar Ali
Doosti
یار علی
دوستی
sama.doosti93@gmail.com
1003194753284600328
1003194753284600328
No