journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
12
16
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری مبتنی بر آموزش رو در روی بر سبک های فرزندپروری به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله ای در شهر اصفهان
The effectiveness of cognitive-behavioral training based on face-to-face training on parenting styles for mothers with children with oppositional defiant disorder in Isfahan city
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">هدف:</span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""> پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر آموزش رو در روی بر سبک­های فرزندپروری به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله­ای در شهر اصفهان بود</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">روش :</span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""> در این مطالعه­ی کارآزمایی </span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">50</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""> نفر از مادران دارای کودکان 10-3 ساله­ی مبتلا به</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">اختلال بی اعتنایی مقابله­ای در اصفهان در سال 1397 وارد مطالعه و به طور تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول آموزش رو در رو ارایه شد. گروه دوم، گروه شاهد (در نوبت درمان) بودند. ارزیابی با آزمون کانرز و ارزیابی فرزندپروری بامریند، قبل و بعد از زمان مداخله سنجیده شد. داده­ها توسط نرم افزار</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Arial",sans-serif"> SPSS </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">و تجزیه و تحلیل آزمون­های آنووا، کروسکال- والیس، آزمون تی زوجی و من ویتنی تحلیل شدند. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">یافته­ ها:</span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""> آموزش رو در روی بر بهبود مشکلات سلوک (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">P=0/03</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">)، یادگیری (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">P=0/04</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">)، بیش فعالی (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">P=0/007</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">)، رفتار تکانه­ای (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">P=0/008</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">) و اضطراب (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">P=0/02</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">) کودکان موثر بود، ولی در مشکلات جسمی-</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">روانی (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">P=0/7</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">) تفاوت معنی داری مشاهده نشد. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">نتیجه ­گیری:</span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""> آموزش والدین کودکان دچار مشکلات </span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">سلوک، </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">یادگیری، بیش­فعالی، رفتار تکانه­ای و اضطراب با شیوه­ی آموزش رو در روی والدین در بهبود مشکلات کودکان موثر بود.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Purpose</span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral training based on face-to-face training on parenting styles for mothers with children with oppositional defiant disorder in Isfahan city.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Method</span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">: In this pilot study, 50 mothers of 3-10-year-old children with oppositional defiant disorder in Isfahan in 2017 were included in the study and randomly divided into two groups. The first group was given face-to-face training. The second group was the control group (at the time of treatment). The assessment was measured with Conner's test and Baumrind's parenting assessment, before and after the intervention. Data were analyzed by SPSS software and ANOVA, Kruskal-Wallis, paired t-test and Mann-Whitney tests.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Findings</span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">: Face-to-face training improves behavior problems (P=0.03), learning (P=0.04), hyperactivity (P=0.007), impulsive behavior (P=0.008). and children's anxiety (P=0.02) was effective, but no significant difference was observed in physical-psychological problems (P=0.7).</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Conclusion</span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">: Teaching the parents of children with behavioral, learning, hyperactivity, impulsive behavior and anxiety problems with the face-to-face teaching method was effective in improving the children's problems.</span></span></span></span></span></span><br>
آموزش, اختلال بی اعتنایی مقابله ای, فرزندپروری
education, oppositional defiant disorder, parenting
1
13
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-232&slc_lang=fa&sid=1
Fereshte
Korang Beheshti
فرشته
کورنگ بهشتی
fereshtebeheshti1980@gmail.com
10031947532846001611
10031947532846001611
Yes
MA of Clinical Psychology, Family Therapy, Islamic Azad University, KhomeiniShahr Branch, Isfahan, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گرایش خانواده،دانشکده روانشناسی،مشاوره ومددکاری اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، ایران