journal of Psychology new Ideas
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
JNIP
Literature & Humanities
http://jnip.ir
1
admin
2588-3356
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
13
17
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان هیجان مدار بر رفتار کمک طلبی تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه
The Effectiveness of Emotion-Focused Therapy on Academic Help Seeking Behavior and Social Adjustment in High School Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">هدف</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رویکرد هیجان مدار بر رفتار کمک طلبی تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1399 انجام شد. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">روش</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است و برای جمعآوری دادهها از طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران تشکیل دادند که از بین آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش تحت آموزش درمان هیجان مدار در 8 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل رفتار کمک طلبی تحصیلی (ریان و پنتریج، 1997) و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (کلارک و همکاران، 1953) بودند که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار </span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">spss-V24</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""> در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">یافته­ ها</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">: یافته ­ها نشان داد که درمان هیجان مدار باعث بهبود رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شده است. همچنین نتایج نشان داد که درمان هیجان مدار باعث افزایش سازگاری فردی و اجتماعی در دانش آموزان شده است. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">نتیجه­ گیری</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">: بر اساس نتایج این پژوهش، درمان هیجان مدار، مداخله موثری در بهبود رفتارهای کمک طلبی تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان است.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Aim</span></span></span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">: The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion-oriented training on academic help seeking behavior and Social adjustment</span></span></span></span></span> <span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">in high school students in Tehran in 1399.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Method</span></span></span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">: The method of this research is quasi-experimental and for data collection, pre-test-post-test design with control group has been used. The statistical population of the study consisted of all high school students in Tehran, among whom, 30 people were selected by multi-stage cluster sampling and randomly assigned to the experimental group (15 people in each group) and control (15 people). The experimental group underwent emotion therapy training in 8 sessions of 90 minutes and the control group remained on the waiting list. The tools used in the present study included academic help-seeking behavior (Ryan and Pantridge, 1997) and California individual-social adjustment (Clark et al., 1953) which were used in two stages of pre-test and post-test. The analysis of the information obtained from the questionnaire was performed through SPSS-V24 software in two descriptive and inferential sections (analysis of covariance). </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Results</span></span></span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">: The results showed that emotion-focused therapy improved academic help-seeking behaviors in high school students. Also, the results showed that emotion-oriented therapy increased individual and social adjustment in students.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">Conclusion</span></span></span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="background:white"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">: Based on the results of this study, emotion-focused therapy is an effective intervention in improving students' academic help seeking behaviors and Social adjustment. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
رفتار کمک طلبی تحصیلی, سازگاری اجتماعی, درمان هیجان مدار
Academic help seeking behavior, Social adjustment, emotion-focused therapy
1
15
http://jnip.ir/browse.php?a_code=A-10-132-240&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Afrookhteh
لیلا
افروخته
10031947532846001637
10031947532846001637
No
Master's student in Educational Psychology, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Koroush
ParsaMoein
کوروش
پارسا معین
Dr.parsa@riau.ac.ir
10031947532846001638
10031947532846001638
Yes
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran(
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
Reza
GhorbanJahromi
رضا
قربان جهرمی
10031947532846001639
10031947532846001639
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران