Beyrami M, Alemzadeh T, Fatemi S. The Role of Theory of Mind in Predicting Social Adequacy with the Mediation of Emotional Intelligence in Adolescents. JNIP 2024; 19 (23) :1-9
URL:
http://jnip.ir/article-1-1081-fa.html
بیرامی منصور، عالمزاده طاهره، فاطمی شیرین. نقش نظریهی ذهن در پیشبینی کفایت اجتماعی با میانجیگری هوش هیجانی در نوجوانان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 19 (23) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-1081-fa.html
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه تبریز
چکیده: (613 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری هوش هیجانی در رابطه بین ابعاد نظریه ذهن باکفایت اجتماعی در نوجوانان بود. جامعهی پژوهش حاضر کلیهی نوجوانان دختر 12 تا 15 سال شهر تبریز بود. تعداد 150 نوجوان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز بهوسیله آزمون نظریه ذهن استیرنمن(1990) مقیاس هوش هیجانی بار آن(1980) و مقیاس سنجش کفایت اجتماعی فلنر گردآوری شد. تجزیهوتحلیل آماری بهوسیله آزمون مدل میانجیگری چندگانه با بیش از یک متغیر مستقل با استفاده از برنامه آماری AMOS و SPSS21 انجام شد. شواهد تحقیقاتی، بهطورکلی از ارتباط مثبت و معنیدار هوش هیجانی با شاخصهای مختلف سازش یافتگی اجتماعی، نظیر رفتار مناسب اجتماعی در کودکان دبستانی، همدلی افراد با یکدیگر و گشودگی در برابر احساسها، عدم تعامل منفی با دوستان، گرم بودن و احساس همدردی با دیگران، برقراری ارتباط مثبت با دیگران و رضایت از این ارتباط خبر میدهد. بر اساس یافتههای این پژوهش، هوش هیجانی در رابطه بین متغیرهای نظریه ذهن و کفایت اجتماعی در دختران نوجوان نقش میانجی دارد. این بیانگر نقش میانجیگری کامل ابعاد شادمانی، واقعگرایی ، روابط بین فردی ، خویشتنداری و انعطافپذیری در رابطه بین نظریه ذهن سطح دوم وفایت اجتماعی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/20 | ویرایش نهایی: 1403/1/25 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10