دوره 19، شماره 23 - ( 12-1402 )                   جلد 19 شماره 23 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshtkar Kazemi A, Tavabe Ghavami S, Alekasir M. The Relationship between Time Management Skills and Personality Traits with Academic Burnout of Working Students of Central Tehran Azad University. JNIP 2024; 19 (23) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-1082-fa.html
کشتکارکاظمی امیر، توابع قوامی سمیه السادات، ال کثیر مریم. رابطه مهارت‌های مدیریت زمان و ویژگی شخصیت با فرسودگی تحصیلی دانشجویان شاغل دانشگاه آزاد تهران مرکزی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 19 (23) :1-13

URL: http://jnip.ir/article-1-1082-fa.html


کارشناس ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (333 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی مهارت‌های مدیریت زمان و ویژگی شخصیت با فرسودگی تحصیلی دانشجویان شاغل دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز می‌باشد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد همچنین ازنظر هدف این تحقیق کاربردی و به این خاطر که می‌خواهیم رابطه و همبستگی بین دو یا چند متغیر را بسنجیم ، روش پژوهش همبستگی می‌باشد. به این منظور دودسته از دانشجویان دانشگاه، 500 نفره که شامل دانشجویان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، که بالای 5 سال سنوات دارند در نیمه‌ی اول سال 1399 انتخاب شدند. روش نمونه­گیری به شیوه تصادفی ساده می‌باشد و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان شامل 217 نفر، دانشجوی شاغل در دانشگاه است، بر اساس لیست جامعه نمونه به روش نمونه‌گیری در دسترس پرسشنامه بین نمونه‌ها توزیع گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های برسو (1997)، پرسشنامه‌ی مدیریت زمان، پرسشنامه آزمون شخصیت نئو (کاستا ومک گری1985)، جمع‌آوری شد. بعد از جمع‌آوری اطلاعات، داده‌ها با نرم‌افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفت. بدین ترتیب که داده‌ها در ابتدا کدگذاری شده و وارد نرم‌افزار می‌شوند. سپس با استفاده از دو روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. با استفاده از دو روش آمار توصیفی و استنباطی در سه بخش داده‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته شد. بدین ترتیب که ابتدا، برای توصیف نظرات، نمونه آماری در رابطه با سؤالات از جدول‌های توزیع فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. سپس فرضیه‌های تحقیق بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از بررسی سؤالات با استفاده از آمار استنباطی و استفاده از آزمون‌های مناسب تست نرمال بودن داده‌ها انجام و در صورت نرمال بودن داده‌ها (همبستگی پیرسون) و در صورت نرمال نبودن (همبستگی اسپیرمن) بررسی شد. همچنین از آزمون رگرسیون هم استفاده می‌شود. نتایج بیانگر آن بود که بین مهارت مدیریت زمان با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد و بین ویژگی­های شخصیتی برون‌گرایی، انعطاف­پذیری، توافق پذیری، وظیفه‌شناسی با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. منفی بودن رابطه یعنی با افزایش برون‌گرایی، انعطاف­پذیری، توافق پذیری، وظیفه‌شناسی دانشجویان، فرسودگی تحصیلی آن‌ها کاهش می‌یابد و بالعکس. همچنین بین ویژگی­های شخصیتی روان رنجوری با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد
 
متن کامل [PDF 1034 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/27 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb